Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSajasalo, Pasi
dc.contributor.authorKallio, Maija
dc.date.accessioned2023-12-19T08:00:56Z
dc.date.available2023-12-19T08:00:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92401
dc.description.abstractIlmastonmuutos on vakava globaalinen haaste ja yrityksillä on keskeinen rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa. Ilmastonmuutos on myös muuttanut yritysten toimintaympäristöä entistä monimutkaisemmaksi ja yritykset voivat säilyttää kilpailuetunsa ainoastaan sitoutumalla kestävän kehityksen tavoitteisiin. Kestävässä liiketoiminnassa tulisi huomioida sosiaalinen, ekologinen sekä taloudellinen kestävyys ja nämä tulisi integroida osaksi yritysten strategista johtamista. Kestävä kehitys vaatii yrityksiltä muutoskykyä ja uudenlaista johtamista, jossa yrityksen arvonluontia tarkastellaan pitkällä aikavälillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa, miten kestävän kehityksen ulottuvuudet (sosiaalinen, ekologinen, taloudellinen) näkyvät tutkittavien yritysten strategisessa johtamisessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu Elkingtonin (1997) kolmikantaisuusteorian ja Näsi ja Aunolan (2002) strategisen johtamisen kulkukaavion varaan. Kyseessä on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty haastattelemalla työntekijöitä kymmenestä eri yrityksestä. Tutkittavat yritykset on jaoteltu kahteen ryhmään, sen mukaan koskeeko uusi EU-direktiivin (CSRD) velvoittama vastuullisuusraportointi yritystä. Pienten yritysten Y1-Y4 kohdalla kriteerit eivät täyty ja isojen yritysten Y5-Y10 kohdalla kriteerit täyttyvät. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niiden tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelulomaketta. Tutkimuksen tuloksia on analysoitu teemoittelun avulla ja tuloksia on peilattu alan teoriatietoon. Tutkittavista yrityksistä kaikki isot yritykset olivat asettaneet kestävän kehityksen oman strategiansa ytimeen ja vastuullisuutta tarkasteltiin kestävän kehityksen kaikkien kolmen ulottuvuuden pohjalta. Kaikki isot yritykset myös raportoivat vastuullisuudestaan, mikä ohjaa tarkastelemaan vastuullisuutta kaikista kolmesta kestävän kehityksen näkökulmasta. Pienempien yritysten kohdalla oli nähtävissä, että vastuullisuusasiat tekevät kovaa vauhtia tuloaan ja kestävä kehitys oli asetettu tulevien vuosien kehityskohteeksi.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKohti kestävää strategista johtamista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312198396
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysostrateginen johtaminen
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysoyritysvastuu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright