Sustainability reporting in the food and grocery retail industry : development within the years 2015-2022 in the context of stakeholder engagement and the future
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Päivittäistavarakaupan rooli on huomattava yhteiskunnassamme. Se toimii merkittävänä työllistäjänä ja on osana jokapäiväistä elämäämme. Muutama toimija hallitsee markkinaa Suomessa. Alan toimijat operoivat sidosryhmien, kuten asiakkaiden, tavarantoimittajien ja tuottajien välissä. Tutkijat ovat myös havainneet sidosryhmien osallisen tärkeyden tehokkaassa vastuullisuusraportoinnissa ja -toimissa. Pro Gradu -tutkielma keskittyy päivittäistavarakauppaan Suomessa ja tutkii, minkälainen rooli sidosryhmien osallistamisella on alan vastuullisuusraportoinnissa ja miten tämä on muuttunut vuodesta 2015 vuoteen 2022. Lisäksi alan vastuullisuusraportointiin tulevaisuudessa potentiaalisesti vaikuttavia heikkoja signaaleja, muutosvoimia ja trendejä pyritään löytämään. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja myös tulevaisuudentutkimusta on hyödynnetty. Laadullinen sisältöanalyysi, joka perustui uusimman GRI-standardin sidosryhmien osallistamiseen liittyviin kohtiin, toteutettiin kolmen suomalaisen alan toimijan vastuullisuusraporteista. Lisäksi tekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat alan tulevaisuuden raportointiin kerättiin seitsemän asiantuntijan teemahaastatteluista ja analysoitiin tulevaisuudentutkimukseen perustuvan FSSF-viitekehyksen avulla. Tutkimustulokset kertovat, että sidosryhmien osallistaminen on huomioitu laajasti jo vuoden 2015 raportoinnissa ja vielä laajemmin 2022 raportoinnissa. Samat tekijät ovat yleisimpiä ja samat puuttuvat sekä vuoden 2015 että vuoden 2022 raporteista. Raportointityyli on muuttunut vuosien kuluessa selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi. Toimijoiden raportoinnissa havaittiin myös eroja. Tutkimuksessa löydettiin useita trendejä ja muutosvoimia sekä kolme heikkoa signaalia, jotka voivat vaikuttaa päivittäistavarakaupan tulevaisuuden vastuullisuusraportointiin. Trendit liittyivät muun muassa lisääntyneeseen lainsäädäntöön, ympäristöön ja sosiaalisiin näkökohtiin. Suurin osa muutosvoimista liittyi olennaisiin sidosryhmiin, mutta myös esimerkiksi teknologiset innovaatiot nousivat esiin. Aiempia tutkimuksia samasta näkökulmasta ei ole tehty, joten tutkimusvaje oli ilmeinen. Tutkimustulokset voivat tarjota tutkijoille uudenlaista tietoa tulevaisuuskuvien muodostamiseen sekä päivittäistavarakaupan toimijoille esimerkiksi heidän vastuullisuusraportointinsa kehittämiseen.
...
The food and grocery retail industry’s role in our society is considerable. They are a strong employer and also a part of our everyday life. In Finland, a few operators rule the market. Retailers operate between the various stakeholders, such as customers, suppliers and producers. In addition, academics have noted the importance of stakeholder engagement in the efficient sustainability operations and reporting. This thesis focuses on the Finnish food and grocery retail industry and studies the role of stakeholder engagement in such industry’s sustainability reporting and also its change within the reporting of the years 2015 and 2022. In addition, weak signals, driving forces and trends potentially affecting future sustainability reporting of the food retail sector are aimed to be found. The approach to the research is qualitative and also the futures studies approach is utilised. Qualitative content analysis was conducted for the sustainability reports of the three Finnish retailers. The analysing framework is based on stakeholder engagement related factors of the newest GRI standards. The factors potentially affecting future sustainability reporting were collected through thematic interviews. Interviews were conducted for seven specialists and the futures studies based on tool, FSSF was utilised in the analysis of the interviews. Research findings tell that stakeholder engagement is widely noted already in the reporting of 2015 and even wider in 2022. The same factors are the most common ones and the same are missing in both 2015 and 2022 reports. Reporting style has changed within the years to a more clear and simple style. Also some differences between the reporting of operators were observed. The research found several trends and drivers as well as three weak signals, which may affect future sustainability reporting in the food and grocery retail sector. Found trends were related to, for example, increased legislation, environment and social aspects. Most of the driving forces were associated with relevant stakeholders but also, for example, technological innovations was included. Previous studies with similar scope and viewpoint does not exist and the research gap was evident. The research findings may provide useful novel information for the academics to form future images, as well as for the grocery retailers, for example, to improve their reporting.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
OMXH15 entities’ application of principles and requirements of GRI in sustainability reporting
Junnikkala, Outi (2023)The purpose of this study is to evaluate the extent the sustainability reports of OMXH15 listed entities apply the GRI principles and requirements, and thus potentially signal more positive image of their activities than ... -
Materiality assessment in sustainability reporting : case study of the airline industry
Aryal, Nabin (2017)Materiality has been heavily emphasized in different sustainability reporting guidelines to increase the quality of the sustainability reports and report issues that are most aligned with the company’s most significant ... -
Does the current sustainability reporting of the software company meet the requirements of European Sustainability Reporting Standards : a case study
Laine, Venla (2024)The environment in which organizations operate is changing and with sustainability reporting they can transparently address the economic, environmental, social, and governance impacts of the company’s processes. The ... -
Content, cost, and context : A framework for understanding human signaling systems
Barker, Jessica L.; Power, Eleanor A.; Heap, Stephen; Puurtinen, Mikael; Sosis, Richard (John Wiley & Sons, Inc., 2019)Humans frequently perform extravagant and seemingly costly behaviors, such as widely sharing hunted resources, erecting conspicuous monumental structures, and performing dramatic acts of religious devotion. Evolutionary ... -
Employee Sensemaking on the Importance of Sustainability Reporting in Sustainability Identity Change
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Järvenpää, Marko (John Wiley & Sons Ltd., 2018)This study examines employee sensemaking processes in order to understand the role of sustainability reporting in organizational identity change. Through an analysis of 52 interviews with employees in two Finnish companies ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.