Tiedemiehiä ja tiedon rajoja : fantastisen merkitys Frankensteinissa ja Draculassa
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reconstructing the Gothic in games and gaming : Gothic monsters and ideology in the story world and player experiences of Fallout 3
Piittinen, Sari (Jyväskylän yliopisto, 2018)This dissertation research investigates the deployment of Gothic elements in digital games and player experiences of Gothic monsters. The Gothic is a rich and popular resource for games that, through representations ... -
Fantasia ja gotiikka
Sirviö, Tomi (Jyväskylän yliopisto, 2021) -
Intertekstuaalisuus ja sen funktiot Carlos Ruiz Zafónin teoksessa El juego del ángel - Enkelipeli
Tuohisaari, Annika (2015)Tutkielman aiheena on intertekstuaalisuus Carlos Ruiz Zafónin teoksessa El juego del ángel (2008, suom. Enkelipeli, 2009). Teos rakentuu useiden intertekstien, kuten klassikkokirjallisuuden (Dracula, Faust, Frankenstein, ... -
Wild Things Squeezed in the Closet : Monsters of Children’s Literature as Nonhuman Others
Mustola, Marleena; Karkulehto, Sanna (Routledge, 2020)Children and monsters share a similar position in the world dominated by human adults: both are typically represented as animalized, alien creatures that are to be tamed, protected, abused, or repelled. In other words, ... -
Kasvien vieraus ja ekofeminismin vaarallisuus : Poison Ivyn toiseuttaminen ja torjuminen elokuvassa Batman & Robin
Aakkonen, Kati (FINFAR - Suomen science fiction- ja fantasiatutkimuksen seura, 2022)Fiktiossa kasvit saavat usein toimijuutta vain silloin, kun ne näyttäytyvät vaarallisina ja uhkaavina. Näin ollen kasvikauhun hirviöt avaavat tärkeitä näkökulmia kasvien ja ihmisten välisten suhteiden ymmärtämiseen. ...