Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNousiainen, Evelina
dc.date.accessioned2023-09-28T05:56:41Z
dc.date.available2023-09-28T05:56:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89284
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia tunteita henkilöstö työssään kokee ja mihin työtilanteisiin- tai -asioihin ne liittyvät. Lisäksi tarkasteltiin millaisia tunteiden säätelystrategioita henkilöstö tunteiden säätelyssään käyttää ja miten emotionaalisen kompetenssin merkitys näkyy näiden strategioiden valinnassa. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä henkilöstön tunteiden säätelystrategioista sekä selvittää millä tavalla kokonaisvaltainen emotionaalinen kompetenssi voi tukea tunteiden säätelyä ja sen strategioiden valintaa. Tutkimus toteutettiin itsenäisenä tutkimuksena hyödyntäen Jyväskylän yliopiston ja Aalto-yliopiston TUNTO2-tutkimushankkeen case-klinikka aineistoa (n=15), joka sisälsi esihenkilöiden sekä muiden avainasemassa olevien henkilöiden ryhmässä käymää yhteisestä pohdintaa tunteisiin liittyvistä työtilanteista, ja niissä toimimisesta. Osallistujamäärät case-klinikoilla vaihtelivat 9-115 henkilön välillä. Tutkimuksen teoreettisen pohjan muodostivat aiemmat tutkimukset tunteista työelämässä, emotionaalisesta kompetenssista, sekä tunteiden säätelystrategioiden tutkimus, josta hyödynnettii erityisesti Grossin (2013) tunteiden säätelyn prosessimallia. Aineiston analyysissä käytettiin sekä aineisto- että teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja laadullisen analyysin tukena käytettiin Atlas.ti ohjelmistoa. Tutkimuksen tulosten mukaan henkilöstö koki työssään sekä negatiivisia että positiivisia tunteita ja tutkimuksessa korostuivat negatiiviset tunteet, jotka liittyivät esimerkiksi ajan riittämättömyyteen ja työkuormaan. Tunteiden säätelystrategioiden käyttö oli monipuolista sekä joustavaa, mutta tuloksissa korostuivat reaktiosidonnaiset strategiat tunteiden säätelyssä, etenkin tunteen kognitiivisen uudelleenarvioinnin ja sosiaalisen tuen hakemisen strategiat. Lisäksi Stamoulin (2009;2021) määrittelemät emotionaalisen kompetenssin ulottuvuudet: omien ja muiden tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen, tunteiden ilmaisukyky ja niiden hallinta tukivat tulosten mukaan säätelystrategioiden valintaa. Tulokset olivat samansuuntaisia alueen aiemman tutkimuksen kanssa. Tulosten perusteella pyrittiin korostamaan henkilöstön tunteiden säätelyn ja emotionaalisen kompetenssin kehittämisen merkitystä työssä sekä lisäämään näiden ilmiöiden laajempaa ymmärrystä.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheremotionaalinen kompetenssi
dc.subject.othertunteiden säätelystrategiat
dc.titleHenkilöstön tunteet ja niiden säätelystrategiat työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309285300
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysosäätely
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright