"We are the people of the Sun" : Northern mythology depictions in Disney's Frozen 2
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Sadut ja mytologiat ovat aina olleet osa kulttuurista representaatiota. Satuja on käytetty opettamaan ja ohjaamaan yhteisön jäseniä kohti haluttua käytöstä ja arvoja. Tyypillisesti nämä kertomukset sisältävät yhteisölle tärkeitä aspekteja, kuten tietoa yhteisön historiasta, elinkeinoista ja tavoista. Sadut kuvaavat sitä maailmaa ja aikaa, joissa ne on luotu. Tästä syystä satujen analysointi voi olla vaikeaa, kun nykypäivän satuja yhdistetään ja sekoitetaan vanhempiin kertomuksiin.
Tämän tutkielman aiheena on pohjoisten mytologioiden näkyminen Disneyn elokuvassa Frozen 2 (2019). Tavoitteena oli tarkastella miten ja mitä pohjoisen mytologian ja saamelaisen kulttuurin osia elokuvassa on käytetty. Tutkielman inspiraatio tuli Walt Disney Animation Studiosin ja saamelaisten tekemästä historiallisesta sopimuksesta, jonka mukaan elokuvayhtiö sitoutui esittämään saamelaiset ja heidän kulttuurinsa autenttisesti ja kunnioittavasti.
Analyysissa tutkielman aineistoa, Frozen 2 –eokuvaa, verrattiin pohjoisen eri mytologioihin ja saamelaiskulttuuriin multimodaalisen diskurssianalyysin ja representaation keinoin. Analyysissa selvisi, että mytologioita ja saamelaiskuttuuria representoitiin mytologisten hahmojen, heidän nimiensä, pohjoisen maiseman ja arkisten esineiden avulla. Kokonaisuudessaan, alkuperän representaatio oli autenttinen ja kunnioittava. Analyysi kuitenkin paljasti, että valta jakautuu edelleen epätasaisesti kansainvälisen elokuvayhtiön ja pienen alkuperäiskansan välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
The linguistic landscape and representations of Finnish parliamentary parties on their websites
Santa, Roosa (2022)Virtuaalisen kielimaisematutkimuksen avulla voidaan tarkastella kielenkäyttöä netissä ja tuoda ilmi kielten välisiä valtaeroja (Ivkovic and Lotherington 2009: 32). Poliittiset puolueet hyödyntävät nettisivuja jakaakseen ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films
Saarnijoki, Salla (2020)Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. ... -
“A girl like me” : The Representation of Fat Female Characters and Fatness in Three Comedy Films
Mauri, Salla (2022)Tämän tutkielman aiheena on tutkia lihavien naishahmojen ja lihavuuden representaatioita komediaelokuvissa. Aineisto koostui kolmesta elokuvasta, joissa on lihava naispäähahmo: Isn’t It Romantic (2019), Sierra Burgess is ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.