Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuismin, Ari
dc.contributor.authorMonto, Jenna
dc.date.accessioned2023-06-13T08:27:38Z
dc.date.available2023-06-13T08:27:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87686
dc.description.abstractVuorovaikutusosaamisen kehittyminen on olennainen osa lasten kasvua ja kehitystä ja sitä voidaan tukea tarvittaessa esimerkiksi toimintaterapiassa. Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esiin professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmeneviä toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymistä. Tutkielman aineisto kerättiin julkisista terveysalan organisaatioiden blogeista. Tutkielma toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto, 42 blogikirjoitusta, analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset esiteltiin lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymisen osalta jaoteltuna vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksien, kognitiivisen, affektiivisen ja behavioraalisen ulottuvuuden mukaisesti. Tuloksissa lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen jakautui jokaiseen vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuteen. Toimintaterapian keinoina tuloksissa havaitaan toiminnan mallittaminen, viestinnän apuvälineiden hyödyntäminen, yhdessä tekeminen, läsnäolo ja kuunteleminen, positiivisen palautteen antaminen, kysymysten esittäminen, tiedon jakaminen ja kouluttautuminen. Jokaisella toimintaterapian keinolla voidaan tukea kaikkia vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksia. Tulosten pohjalta voidaan havaita, että toimintaterapialla voidaan tukea laajasti lapsen vuorovaikutusosaamisen kehittymistä. Toimintaterapian mahdollisuudet vuorovaikutusosaamisen kehittymisen tukena on merkittävää ymmärtää yhteiskunnassa laajemminkin. Tutkielman tulokset tuovat lisää tietoa lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymisestä sekä professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmenevistä toimintaterapian keinoista vuorovaikutusosaamisen tukemisena. Tulokset soveltuvat viestinnän ja vuorovaikutuksen ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneet tutkimaan sosiaali- ja terveysalan vuorovaikutusilmiöitä. Tutkielman tuloksia voivat hyödyntää myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja erityisesti toimintaterapeutit sekä lasten lähipiiriin kuuluvat aikuiset.fi
dc.format.extent74
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherprofessionaalinen vuorovaikutussuhde
dc.subject.othervuorovaikutusosaaminen
dc.subject.othervuorovaikutusosaamisen kehittyminen
dc.titleLasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306133754
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotoimintaterapia
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoviestintä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright