dc.contributor.advisor | Kuismin, Ari | |
dc.contributor.author | Monto, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2023-06-13T08:27:38Z | |
dc.date.available | 2023-06-13T08:27:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87686 | |
dc.description.abstract | Vuorovaikutusosaamisen kehittyminen on olennainen osa lasten kasvua ja kehitystä ja sitä voidaan tukea
tarvittaessa esimerkiksi toimintaterapiassa. Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esiin
professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmeneviä toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea
lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymistä. Tutkielman aineisto kerättiin julkisista terveysalan
organisaatioiden blogeista. Tutkielma toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto, 42
blogikirjoitusta, analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset esiteltiin lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymisen osalta jaoteltuna
vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksien, kognitiivisen, affektiivisen ja behavioraalisen ulottuvuuden
mukaisesti. Tuloksissa lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen jakautui jokaiseen
vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuteen. Toimintaterapian keinoina tuloksissa havaitaan toiminnan
mallittaminen, viestinnän apuvälineiden hyödyntäminen, yhdessä tekeminen, läsnäolo ja kuunteleminen,
positiivisen palautteen antaminen, kysymysten esittäminen, tiedon jakaminen ja kouluttautuminen.
Jokaisella toimintaterapian keinolla voidaan tukea kaikkia vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksia.
Tulosten pohjalta voidaan havaita, että toimintaterapialla voidaan tukea laajasti lapsen
vuorovaikutusosaamisen kehittymistä.
Toimintaterapian mahdollisuudet vuorovaikutusosaamisen kehittymisen tukena on merkittävää
ymmärtää yhteiskunnassa laajemminkin. Tutkielman tulokset tuovat lisää tietoa lasten
vuorovaikutusosaamisen kehittymisestä sekä professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmenevistä
toimintaterapian keinoista vuorovaikutusosaamisen tukemisena. Tulokset soveltuvat viestinnän ja
vuorovaikutuksen ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneet tutkimaan sosiaali- ja terveysalan
vuorovaikutusilmiöitä. Tutkielman tuloksia voivat hyödyntää myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
ja erityisesti toimintaterapeutit sekä lasten lähipiiriin kuuluvat aikuiset. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | professionaalinen vuorovaikutussuhde | |
dc.subject.other | vuorovaikutusosaaminen | |
dc.subject.other | vuorovaikutusosaamisen kehittyminen | |
dc.title | Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306133754 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Communication | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3135 | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | toimintaterapia | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |