dc.contributor.advisor | Horsti, Karina | |
dc.contributor.author | Ruuth, Iiris | |
dc.date.accessioned | 2023-06-12T06:57:41Z | |
dc.date.available | 2023-06-12T06:57:41Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87638 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassani käsittelen Genshin Impact- videopeliä, sen naisrepresentaatiota sekä tapaa, jolla länsimainen pelaajayhteisö niitä tulkitsee. Pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisina Genshin Impactin naisrepresentaatiot koetaan länsimaisessa pelaajayhteisössä (yliseksualisoituina, voimaannuttavina, esteettisinä vaiko jonain muuna)? Kuinka tulkinnat ja suhtautumiset ilmenevät, mikä tähän vaikuttaa? Aineistoni koostuu Twitteristä ja TikTokista etsityistä julkaisuista, eli erinäisistä kommenteista, keskusteluista ja videoista, joita analysoin laadullisen sisällönanalyysin sekä diskurssianalyysin kautta.
Tutkielmani pohjaa ennen kaikkea feministiseen teoriaan: perehdyn etenkin feministiseen mediatutkimukseen sekä naisrepresentaatioiden tulkinnassa käytettyyn teoriaan, kuin myös niitä soveltavaan tutkimuskirjallisuuteen. Pyrin tarkastelemaan niin itse sukupuolirepresentaatioita kuin myös yhteisöä, joka niitä tulkitsee. Otan huomioon Genshin Impactin vahvan sidonnaisuuden japanilaiseen anime- ja mangakulttuuriin, eli japanilaiseen animaatioon, sarjakuvaan sekä niiden ympärille rakentuneeseen visuaalisuuteen. Tutkimus on rajattu pelin länsimaiseen pelaajayhteisöön ja vielä tarkemmin niihin, jotka kuluttavat ja kirjoittavat peliin liittyvää materiaalia englannin kielellä sosiaalisessa mediassa.
Tutkielman tulokset kielivät feministisen katseen kahtiajakoisuudesta sekä naiseuden tulkinnan vaikeudesta: pohjimmiltaan naishahmot ovat pelaajayhteisölle kiistelyn kenttä, ja hahmojen seksualisoinnista väitteleminen on vivahteiltaan samanlaista, kuin naisten klassinen jako ”kiltteihin ja pahoihin tyttöihin”. Lisäksi tutkielman tulokset antavat osviittaa siitä, miten pelaajayhteisö jakautuu ja millaisia vastakkainasetteluja sen sisälle on rakentunut tai on rakentumassa. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Kiina | |
dc.title | “She’s missing a little bit of cloth around her midriff” : länsimaisen pelaajayhteisön tulkinnat Genshin Impactin naisrepresentaatioista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306123706 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Etnologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ethnology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 302 | |
dc.subject.yso | naisviha | |
dc.subject.yso | seksismi | |
dc.subject.yso | seksualisoituminen | |
dc.subject.yso | yhteisöt | |
dc.subject.yso | Japani | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | naiskuva | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | sukupuoliroolit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | seksuaalisuus | |