Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaseva, Kaisa
dc.contributor.authorLindroos, Roosa
dc.date.accessioned2023-06-12T06:41:42Z
dc.date.available2023-06-12T06:41:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87632
dc.description.abstractTämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, miten eri persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa. Yhteyttä tarkastellaan fyysisen aktiivisuuden muotojen ja intensiteetin pohjalta. Tämän lisäksi katsauksessa esitetään, miten tutkimustulokset ovat peilattavissa liikuntapedagogiikan kontekstiin. Persoonallisuuden piirteiden huomioiminen koulumaailmassa on hyvin merkityksellistä, sillä opetussuunnitelman perusteet painottavat oppilaiden yksilöllisyyden huomioimista sekä opetuksessa, että sen suunnittelemisessa. Tähän kirjallisuuskatsaukseen on järjestelmällisellä tiedonhaulla koottu relevantit tutkimustulokset katsauksen aiheen tarkastelun näkökulmasta. Aluksi kuvataan kokonaisuudessaan fyysisen aktiivisuuden, persoonallisuuden ja viiden suuren persoonallisuuspiirteen käsitteitä. Seuraavaksi tarkastellaan yksitellen kunkin persoonallisuuspiirteen yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen ja sen muotoon sekä intensiteettiin. Lopuksi tehdään yhteenveto tuloksista ja pohditaan, miten havainnot näyttäytyvät koulumaailmassa ja ovat peilattavissa liikuntapedagogiikan kontekstiin. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että persoonallisuuspiirteistä toiset ovat yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen toisia merkittävämmin. Persoonallisuuspiirteistä ulospäinsuuntautuneisuuden, tunnollisuuden ja neuroottisuuden huomattiin ennustavan merkittävimmin fyysisen aktiivisuuden tasoa. Ulospäinsuuntautuneisuuden ja tunnollisuuden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen todettiin olevan positiivinen, kun taas neuroottisuuden osalta yhteys näyttäytyi negatiivisena. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää yksilöllisiä liikuntasuunnitelmia laadittaessa sekä psykologian että liikuntapedagogiikan tieteenalan jatkotutkimuksissa. Liikuntapedagogiikan kontekstissa katsauksen tulokset ovat hyödyksi esimerkiksi liikuntatuntien aikaisten oppimista tukevien ryhmäjakojen muodostamisessa.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.otherviisi suurta persoonallisuuspiirrettä
dc.subject.otherliikkumissuositukset
dc.titlePersoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306123700
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysopersoonallisuuden piirteet
dc.subject.ysopersoonallisuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot