Prometheus ja Proteus The Lighthouse -elokuvassa : myyttien ilmeneminen kauhuestetiikan kautta
Tutkielmassa analysoidaan vuonna 2019 ilmestynyttä The Lighthouse -nimistä kauhuelokuvaa, jonka on ohjannut Robert Eggers. Tekstissä etsitään vastausta kysymykseen millaisilla tavoilla Prometheus- ja Proteus -myytit näkyvät kyseisen elokuvan kahdessa päähenkilössä keskittyen erityisesti kauhumaiseen estetiikkaan. Aivan aluksi selvennetään tutkielman tutkimusasetelmaa, sekä kuvaillaan käsiteltävää elokuvaa ja myyttejä.
Estetiikkaa käsitellään ylevän sekä unenomaisuuden kannalta, ja niitä käytetään elokuvassa vallitsevan tunnelman sekä kummankin hahmon kohdalla vallitsevan esteettisyyden analyysissä. Erityisesti ajatusten tukena käytetään Edmund Burken ajatuksia ylevästä. Lisäksi tutkielma sisältää pohdintaa siitä, miten myytit ja kauhu toimivat yhdessä.
Tutkielmassa peilataan Prometheusta ja Proteusta elokuvassa esitettyihin roolihahmoihin analysoiden heitä vähän kokonaisvaltaisemmin. Seuraavissa analyyseissä keskitytään tarkemmin kolmeen toisistaan poikkeavaan elokuvan kohtaukseen, jotka ovat tarinan kannalta tärkeitä. Myytit näkyvät niissä eniten, minkä lisäksi valintaan vaikutti myös kohtauksen esteettisyys. Ensimmäisessä kohtauksessa vanha Thomas pitää uhkaavan monologin nuorelle Thomasille. Toisessa kohtauksessa keskitytään lyhyeen hetkeen, jolloin elokuvassa on käytetty inspiraationa Sascha Scheinerin maalausta. Kolmannessa analyysissä käsitellään elokuvan lopussa esitettyjä aiheen kannalta tärkeitä tapahtumia.
Päätännössä katsotaan, mihin johtopäätelmiin tutkielmassa on tultu materiaalien pohjalta ja pohditaan, miten valittu viitekehys on toiminut Prometheus- ja Proteus -myyttien kautta teoksen analyysissa. Lisäksi otetaan esiin tutkielman ulkopuolelle jääneitä elokuvan teemoja, joita voisi myös tutkia tarkemmin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“...There are Such Things...” : 1900-luvun alun kauhu- ja tieteiselokuvan kehitys suhteessa niitä ympäröiviin historiallisiin olosuhteisiin
Pajala, Ville (2020)Kandidaatintyössä katsellaan, millaisina 1900-luvun alkupuoliskon merkittävät globaalit tapahtumat heijastuivat ja näkyivät aikanaan elokuvissa ja niiden sisällössä, erityisesti kauhu- ja tieteiselokuvissa. Käsittelyssä ... -
Xenomorph-hirviön visuaalisen kehityksen analyysiä Alien-elokuvasarjassa
Tumelius, Janita (2024)Tutkielmassa analysoidaan Xenomorph-hirviön visuaalista kehitystä Alien- elokuvasarjassa. Tämä analyysi koskee erityisesti sitä, millaisia muutoksia hahmon ulkonäkö käy läpi eri elokuvien ja eri taiteilijoiden näkemysten ... -
Elsa ja uusi ihmisyys : Elsa ja Nokk kumppanuuslajeina ihmisen ja luonnon välisen suhteen representaationa elokuvassa Frozen 2
Greijer, Nana (2021)Kandidaatintutkimuksessani pohdin, kuinka Disney-elokuvassa Frozen 2 (2019) kuvataan ihmisen suhdetta luontoon ja minkälaisia ympäristöarvoja se välittää kohdeyleisölleen. Rajaan tutkimuksen päähenkilö Elsan ja hevosena ... -
”Three strikes against you” : ”rodun”, sukupuolen ja seksuaalisuuden representaatio elokuvassa Paris is Burning
Palmu, Maria (2021)Tämä tutkimus on intersektionaalisella otteella tuotettu queer-feministinen representaatio-analyysi, jossa elokuvaa lähestytään valtakamppailun ja politiikan alueena. Tutkimus lähtee kiinnostuksesta siihen, miten representaatiot ... -
"Sä tykkäät kovista otteista vai?" : sukupuolistunut väkivalta 2000-luvun alun suomalaisessa elokuvassa
Pitkämäki, Anna (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.