Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorPelkonen, Emmi
dc.date.accessioned2023-05-29T05:19:22Z
dc.date.available2023-05-29T05:19:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87238
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaiseen työrauhatutkimukseen kehitetyn opettajan arviota luokan työrauhasta mittaavan mittarin faktorirakenteen ja -latausten invarianssia Suomen ja Kreikan aineistojen välillä konfirmatorista faktorimallinnusta hyödyntäen. Mittaria on käytetty useissa Euroopan maissa, mutta mittarin faktorimallin invarianssia eri ryhmien välillä ei ole tarkasteltu aikaisemmin. Mittausinvarianssin tutkiminen osana mittarin rakennevaliditeettia on tärkeää, jotta voidaan varmistua siitä, että tutkittava ilmiö on samanlainen eri konteksteissa. Suomen aineisto on ProKoulu-tutkimuksen alkumittausaineistosta vuodelta 2013 ja Kreikan aineisto taas Erasmus SWPBS -hankkeen alkumittauksesta vuodelta 2019. Tämän tutkimuksen data koostui 694 opettajan työrauha-arviosta 70 eri peruskoulusta Suomesta ja 269 arviosta 30 eri peruskoulusta Kreikasta. Analyyseissä käytettiin Mplus version 8-tilasto-ohjelmaa. Ensin työrauhan teoriaan perustuvan nelifaktorimallin sopivuus testattiin maakohtaisesti. Sitten tehtiin moniryhmämallinnus faktorirakenteen invarianssin testaamiseksi. Lopuksi moniryhmämallissa faktorilataukset asetettiin invarianteiksi maiden välillä. Tutkimuksen tulokset tukevat opettajan luokan työrauhamittarin teoriaan perustuva nelifaktorirakenteen sopimista Suomen ja Kreikan otoksiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa mittarin faktorirakenteen ja muuttujien faktorilatausten olevan invariantteja maiden välillä. Tulokset antavat positiivisen kuvan teoriaan perustuvan työrauhamallin toimivuudesta ja sen yleistettävyydestä Suomen ja Kreikan välillä.fi
dc.description.abstractExamining validity in different populations is important to ensure that the measurement tool is appropriate and accurate for use with those populations. Classroom behavioral climate (CBC) scale was developed in Finland to measure the behavioral climate specifically in the classroom context. The scale has been used in several countries but measurement equivalence between populations has not been examined before. Purpose of this study is to examine the factor structure and configural and metric invariance of the teachers’ CBC scale in Finland and Greece using confirmatory factor analysis. The Finnish data is from baseline measurement of ProKoulu project from 2013 and the Greek data is from baseline measurement of Erasmus SWPBS project from 2019. Data consists of 694 teacher evaluations of CBC from 70 schools from Finland and 297 evaluations from 30 schools from Greece. Analyses were made by using Mplus Statistical Package Version 8. First, baseline models for each country were identified. Then, the models were entered into a multiple group analysis to test for configural invariance. Lastly, factor loadings were set to be invariant across the country models to investigate the metric invariance of the scale. The results showed that the theorized four-factor structure fit both country models and support for both configural and metric invariance was established. These results give a positive outlook on the theorized four factor model of CBC and the use of the scale in Finnish and Greek primary school contexts.en
dc.format.extent39
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherclassroom behavioral climate
dc.subject.otherconfigural invariance
dc.subject.othermetric invariance
dc.subject.otherconstruct validity
dc.titleConfigural and metric invariance of the teacher classroom behavioral climate scale across Finland and Greece
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305293298
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomittausmenetelmät
dc.subject.ysomittaus
dc.subject.ysofaktorianalyysi
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysomeasuring methods
dc.subject.ysomeasurement
dc.subject.ysofactor analysis
dc.subject.ysoeducation and training
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright