Configural and metric invariance of the teacher classroom behavioral climate scale across Finland and Greece
dc.contributor.advisor | Närhi, Vesa | |
dc.contributor.author | Pelkonen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2023-05-29T05:19:22Z | |
dc.date.available | 2023-05-29T05:19:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87238 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaiseen työrauhatutkimukseen kehitetyn opettajan arviota luokan työrauhasta mittaavan mittarin faktorirakenteen ja -latausten invarianssia Suomen ja Kreikan aineistojen välillä konfirmatorista faktorimallinnusta hyödyntäen. Mittaria on käytetty useissa Euroopan maissa, mutta mittarin faktorimallin invarianssia eri ryhmien välillä ei ole tarkasteltu aikaisemmin. Mittausinvarianssin tutkiminen osana mittarin rakennevaliditeettia on tärkeää, jotta voidaan varmistua siitä, että tutkittava ilmiö on samanlainen eri konteksteissa. Suomen aineisto on ProKoulu-tutkimuksen alkumittausaineistosta vuodelta 2013 ja Kreikan aineisto taas Erasmus SWPBS -hankkeen alkumittauksesta vuodelta 2019. Tämän tutkimuksen data koostui 694 opettajan työrauha-arviosta 70 eri peruskoulusta Suomesta ja 269 arviosta 30 eri peruskoulusta Kreikasta. Analyyseissä käytettiin Mplus version 8-tilasto-ohjelmaa. Ensin työrauhan teoriaan perustuvan nelifaktorimallin sopivuus testattiin maakohtaisesti. Sitten tehtiin moniryhmämallinnus faktorirakenteen invarianssin testaamiseksi. Lopuksi moniryhmämallissa faktorilataukset asetettiin invarianteiksi maiden välillä. Tutkimuksen tulokset tukevat opettajan luokan työrauhamittarin teoriaan perustuva nelifaktorirakenteen sopimista Suomen ja Kreikan otoksiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa mittarin faktorirakenteen ja muuttujien faktorilatausten olevan invariantteja maiden välillä. Tulokset antavat positiivisen kuvan teoriaan perustuvan työrauhamallin toimivuudesta ja sen yleistettävyydestä Suomen ja Kreikan välillä. | fi |
dc.description.abstract | Examining validity in different populations is important to ensure that the measurement tool is appropriate and accurate for use with those populations. Classroom behavioral climate (CBC) scale was developed in Finland to measure the behavioral climate specifically in the classroom context. The scale has been used in several countries but measurement equivalence between populations has not been examined before. Purpose of this study is to examine the factor structure and configural and metric invariance of the teachers’ CBC scale in Finland and Greece using confirmatory factor analysis. The Finnish data is from baseline measurement of ProKoulu project from 2013 and the Greek data is from baseline measurement of Erasmus SWPBS project from 2019. Data consists of 694 teacher evaluations of CBC from 70 schools from Finland and 297 evaluations from 30 schools from Greece. Analyses were made by using Mplus Statistical Package Version 8. First, baseline models for each country were identified. Then, the models were entered into a multiple group analysis to test for configural invariance. Lastly, factor loadings were set to be invariant across the country models to investigate the metric invariance of the scale. The results showed that the theorized four-factor structure fit both country models and support for both configural and metric invariance was established. These results give a positive outlook on the theorized four factor model of CBC and the use of the scale in Finnish and Greek primary school contexts. | en |
dc.format.extent | 39 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | classroom behavioral climate | |
dc.subject.other | configural invariance | |
dc.subject.other | metric invariance | |
dc.subject.other | construct validity | |
dc.title | Configural and metric invariance of the teacher classroom behavioral climate scale across Finland and Greece | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305293298 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | mittausmenetelmät | |
dc.subject.yso | mittaus | |
dc.subject.yso | faktorianalyysi | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | measuring methods | |
dc.subject.yso | measurement | |
dc.subject.yso | factor analysis | |
dc.subject.yso | education and training | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Pro gradu -tutkielmat [29740]