Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaappana, Mitra
dc.contributor.authorHaarnio, Pia
dc.date.accessioned2023-05-24T06:48:49Z
dc.date.available2023-05-24T06:48:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87132
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoitteena on kuvata hoitotyöntekijöiden kokemuksia työyhteisön viestintäilmapiiristä sekä avoimuuden ja tuen toteutumisesta vaaratapahtuman jälkeen. Tutkielmassa tarkastellaan hoitotyöntekijöiden kokemuksia vaaratapahtuman jälkeisestä viestintäilmapiiristä sekä millaisia tuen ja avoimuuden kannalta olennaisia piirteitä viestintäilmapiiristä voidaan kokemusten perusteella tunnistaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kuudelta vaaratapahtumassa osallisena olleelta hoitotyöntekijältä. Hoitotyöntekijät työskentelivät vaaratapahtuman aikaan erilaisissa hoitotyön yksiköissä Suomessa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadulliseen sisällönanalyysiin lukeutuvaa teema-analyysiä. Tuloksissa vaaratapahtuman jälkeisen avoimuuden ja tuen kannalta olennaiset viestintäilmapiirin piirteet jäsentyivät kahden erilaisen viestintäilmapiirin alle: 1) Torjuva viestintäilmapiiri, jonka piirteitä ovat välttelevä johtajuus, pärjäämisen normit ja viestintäkäytänteiden puuttuminen sekä 2) Tukea antava viestintäilmapiiri, jonka piirteitä ovat johtajan tuki, avoimuuden normit ja tuen jakamisen viestintäkäytänteet. Dikotomisesta jaottelusta huolimatta molempien viestintäilmapiirien piirteitä voi ilmetä työyhteisössä samanaikaisesti. Torjuvassa viestintäilmapiirissä emotionaalisen kuormituksen ilmaisemista vältettiin eikä kuormitusta tunnistettu, jolloin vaaratapahtuman jälkeistä tukeakaan ei ollut saatavilla. Tukea antavassa viestintäilmapiirissä emotionaalisen tuen jakaminen ja avoimuus olivat merkittäviä viestintäilmapiiriä rakentavia piirteitä. Johtajuudella oli keskeinen merkitys vaaratapahtuman jälkeisen viestintäilmapiirin rakentumisessa. Tutkielman tuloksiin perustuen voidaan esittää, että hoitotyön esihenkilöiden tulisi systemaattisesti selvittää vaaratapahtumassa osallisena olleen hoitotyöntekijän emotionaalisen tuen tarve. Työyhteisön vaaratapahtuman jälkeisen viestintäilmapiirin piirteitä tarkastelemalla on mahdollista arvioida, ollaanko työyhteisössä lähempänä torjuvaa vai tukea antavaa viestintäilmapiiriä. Tuloksia voi hyödyntää niiden piirteiden tunnistamisessa, joita avoimuuden ja tuen toteutumisen edistämiseksi kannattaisi kehittää.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheremotionaalinen tuki
dc.subject.othervaaratapahtuma
dc.subject.otherviestintäilmapiiri
dc.titleHoitotyöntekijöiden kokemuksia työyhteisön viestintäilmapiiristä vaaratapahtuman jälkeen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305243203
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysoavoimuus
dc.subject.ysohoitotyö
dc.subject.ysoviestintä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright