Visual manifestations of racism and antiracism in Finnish early childhood education and care
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia rasismin ja antirasismin visuaalisia ilmentymiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä sekä pedagogisissa materiaaleissa esiintyi. Tutkimuksen tarkoituksena oli rakentaa ymmärrystä siitä, millaisia etnisyyteen, rodullistamiseen ja kulttuureihin liittyviä representaatioita sekä antirasistisia pyrkimyksiä varhaiskasvatuksessa käytettävät materiaalit ilmensivät. Tutkimusta ohjasi kysymys ” Kuinka rasismi ja antirasismi ilmenevät suomalaisen varhaiskasvatuksen visuaalisissa oppimisympäristöissä?”.
Tutkimus toteutettiin visuaalisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin valokuvausmenetelmää, joka toteutettiin viidessä eri jyväskyläläisessä päiväkodissa. Kuva-aineisto analysoitiin teorialähtöisen visuaalisen temaattisen analyysin avulla, jossa hyödynnettiin rasismin ja antirasismin teorioita.
Tuloksista selvisi, että varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä löytyi hienovaraisia rasismin ilmentymiä valkonormatiivisuuden ja rasististen representaatioiden muodossa. Tutkimukseen osallistuneiden päiväkotien oppimisympäristöistä ei löytynyt visuaalisia ilmentymiä varsinaisen antirasistisen työotteen toteutumisesta, mutta pyrkimyksiä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukemiseen löytyi. Kuitenkin osa näistä hyvää tarkoittavista pyrkimyksistä sisälsi myös rasistisia piirteitä, mikä korostaa kriittisen reflektoinnin tärkeyttä varhaiskasvatuksen ympäristön rakentamisessa ja pedagogisten materiaalien valinnassa.
...
This research explored visual manifestations of racism and antiracism in Finnish early childhood education and care (ECEC) learning environments and in their pedagogical materials in order to develop understanding of issues related to power hierarchies between, and representations of, different cultures and “races”, and to reveal ways in which these everyday surroundings indicate contributions to the antiracist agenda. This study was guided by a question “How are racism and antiracism manifested in visual learning environments of Finnish early childhood education and care?”
This critically oriented, qualitative research utilised visual methodology when aiming to answer the research question. Photo-documentation was used as a data collection method. Data collection took place in five ECEC centres in the city of Jyväskylä. The learning environments were systematically observed and photographed in order to understand the type of antiracist and racist representations in the learning materials and objects on the walls. The visual data was examined by applying theoretically approached visual thematic analysis, in which theories on racism and antiracism were used as analytical lenses.
Results of this study showed that subtle emergences of prejudice and exclusion in objects and pedagogical materials can be found from ECEC learning environments. Results also indicated the lack of overt antiracist commitments expressed in the ECEC settings, but addressed endeavours to promote equity, equality, and diversity. However, the data set demonstrated that despite good intentions, those efforts can also unintentionally reinforce discriminative ideas.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnishness, Whiteness and Coloniality : An Introduction
Hoegaerts, Josephine; Peterson, Elizabeth; Liimatainen, Tuire; Hekanaho, Laura (Helsinki University Press, 2022) -
Finnishness, Whiteness and Coloniality
Hoegaerts, Josephine; Liimatainen, Tuire; Hekanaho, Laura; Peterson, Elizabeth (Helsinki University Press, 2022)This multidisciplinary volume reflects the shifting experiences and framings of Finnishness and its relation to race and coloniality. The authors centre their investigations on whiteness and unravel the cultural myth of a ... -
Applying dialogic pedagogy in science education learning environment in Early childhood education (ECE) in China
Shi, Wencheng (2023)Dialogic pedagogy can foster the formation of learning community in science education learning environment. At the same time, dialogue pedagogy and science education both focus on process development. However, the majority ... -
Multilingual learning environments in early childhood education in Finland
Repo, Elisa; Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Increasing linguistic diversity creates a need to construct early learning environments as spaces where children’s whole multilingual repertoires are represented. The purpose of these spaces is to support the crossing of ... -
Manifestations of leadership identity development among multicultural higher education students
Ramamoorthi, Bhavani; Jäppinen, Aini-Kristiina; Taajamo, Matti (Emerald, 2023)Purpose This study aims to examine how leadership identity manifests at the individual and collective levels within a relational training context among a group of multicultural higher education students. Design/metho ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.