Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorMalmelin, Samu
dc.date.accessioned2023-05-08T06:22:34Z
dc.date.available2023-05-08T06:22:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86792
dc.description.abstractPalveluiden yhä digitalisoituessa yleistyy myös kyberrikollisuus. Sen yksi onnistuneimpia muotoja on tietojenkalastelu, jossa hyökkääjä pyrkii kalastelemaan kohteelta jotain arkaluontaista tietoa, kuten maksutietoja (Desolda, 2021). Tietojenkalastelut naamioidaan usein tunnettujen organisaatioiden nimiin. Kuitenkin tietojenkalasteluiden ja näiden naamioinnissa hyödynnettyjen organisaatioiden ero voi hämärtyä kuluttajien mielissä. Tämä ajatus linkittyy spillover-efektiin, jossa kahden toisiinsa kytkeytyvän konseptin assosiaatiot saattavat levitä keskenään (Collins & Loftus, 1975; Wang & Korschun, 2015). Myös brändi-imago rakentuu kuluttajien havaintojen ja kokemusten kautta, jonka vuoksi se on altis muutoksille (Srivastava & Shocker, 1991; Aaker, 1996). Kyberrikollisten hyödyntäessä organisaatioita tietojenkalasteluiden naamioimiseen voidaan pohtia, voivatko tietojenkalastelukokemuksissa muodostuneet negatiiviset assosiaatiot läikkyä kohdeorganisaation brändin päälle tai asettaa sen viestinnän haavoittuvaisempaan asemaan? Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa ymmärrystä organisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkityksestä kohdeorganisaation brändille. Tavoitteena on selvittää nuorten kuluttajien suhtautumismuutoksia pankkisektorin brändeihin, joiden nimissä he ovat kohdanneet tietojenkalasteluita. Tutkimus pyrkii myös selvittämään, millainen rooli kohdeorganisaation viestinnällä on tietojenkalastelutapauksissa ja asettavatko nämä organisaation viestinnän haavoittuvaisemmaksi. Tämän tutkimuksen mukaan tietojenkalasteluiden selkein merkitys kohdeorganisaation brändille on assosiaatiomuutoksissa, joissa korostuu luottamusnäkökulma. Assosiaatiomuutokset voivat olla kuitenkin positiivisia tai negatiivisia, jossa organisaation omalla toiminnalla on selkeä merkitys. Organisaation omilla viestintätoimilla ja asiakaskokemuksella tietojenkalastelun vahinkotilanteissa on merkittävä rooli assosiaatioiden muodostumiselle. Tietojenkalastelut voivat asettaa myös kohdeorganisaation oman viestinnän haavoittuvaisempaan asemaan, missä korostuu henkilökohtaisia viestintäkanavia kohtaan lisääntynyt epäluottamus. Nuoret kansalaiset odottavat kuitenkin organisaatioiden viestimään sidosryhmilleen tietojenkalasteluista heidän omissa kanavissaan. Suojellakseen brändiään organisaatioiden tulisi sisällyttää heidän nimissään tehdyt tietojenkalastelut osaksi issues managamentia, jonka viestinnän tulisi keskittyä levittämään tietoisuutta tietojenkalasteluista ja tarjota ohjeistuksia näiltä suojautumiseen.fi
dc.description.abstractAs services become increasingly digitalized cybercrime has also become more common. One of its most successful forms is phishing where the attacker tries to fish some sensitive information from the target, such as payment information (Desolda, 2021). Phishing is often disguised to look alike well-known organizations. However, the difference between the phishing scams and the organizations used in these can become blurred in the minds of consumers. This idea is linked to the spillover effect, where the associations of two interconnected concepts may spread to each other (Collins & Loftus, 1975; Wang & Korschun, 2015). Brand image is also built through consumers' perceptions and experiences, which is why it is prone to change (Srivastava & Shocker, 1991; Aaker, 1996). When cybercriminals use organizations to disguise their phishing attacks, it can be pondered if the negative associations formed in phishing experiences can spill over the target organization's brand or place its communication in a more vulnerable position. The purpose of this study is to expand the understanding of the meaning of phishing attacks performed in the name of the organization for its brand. The goal is to inspect the changes of young consumers’ attitudes towards banking sector brands, in the name of which they have faced phishing. The research also aims to inspect what role the organization's communication plays in phishing cases and whether these make the organization's communication more vulnerable. According to this study the clearest meaning of phishing for the organization's brand is in its association changes, where the trust is emphasized. However, association changes can be positive or negative. The organization's own communication activities and the customer experience of phishing damage situations play a significant role in the formation of associations. Phishing can also put the target organization's own communication in a more vulnerable position, which highlights the increased mistrust of communication through personal channels. However, young citizens expect organizations to communicate to their stakeholders about phishing on the organization’s own channels. To protect their brand, organizations should include phishing attacks as part of issues management, whose communications should focus on spreading awareness of phishing attacks and provide guidance on how to protect against them.en
dc.format.extent59
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleOrganisaation nimissä tehtyjen tietojenkalasteluiden merkitys kohdeorganisaation brändille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305082882
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysoverkkourkinta
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokyberrikollisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright