Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vallankäytöstä ja konflikteista vertaissuhteissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia vertaissuhteissa tapahtuvasta vallankäytöstä ja konflikteista. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä näkyväksi nuorten vertaissuhteita ja niissä tapahtuvaa vallankäyttöä sekä sen vaikutusta nuorten elämään niin koulussa kuin vapaa-ajalla.
Tutkimuksessa käytetty kirjoitelma-aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston VALTAKO-hanketta. Tutkimusaineistossa oli yhteensä 94 kirjoitelmaa, jotka olivat kaikki 8. luokkalaisten nuorten kirjoittamia. Tässä tutkimuksessa on käytetty 26 kirjoitelmaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto on analysoitu narratiivisin tutkimusmenetelmin. Aineiston analyysin tavoitteena on ollut etsiä yhdistäviä ja erottelevia tekijöitä nuorten vallankäyttöön ja konflikteihin liittyvistä kuvauksista.
Aineiston analyysin tuloksena muodostettiin kaksi tarinatyyppiä: kiusaamistarinat ja ristiriitatarinat. Tarinatyyppien juonet ja lopputulemat eroavat toisistaan, mutta myös yhtäläisyyksiä on löydettävissä. Molemmissa tarinatyypeissä käsitellään ulkopuolisuuden teemaa sekä kuvaillaan osittain samoja tunteita. Kiusaamistarinoissa vallankäyttö on jatkuvaa eivätkä kiusattu ja kiusaaja ole läheisessä vertaissuhteessa. Ristiriitatarinoissa kuvaillut ristiriidat ovat pääsääntöisesti ohimeneviä kavereiden välisiä tilanteita.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat, millaisissa tilanteissa vallankäyttöä ja konflikteja nuorten välisissä vertaissuhteissa tapahtuu ja millaisissa tunteita ne herättävät nuorissa. Kiusaamistarinoissa kiusaaminen on jatkuvaa ja joissain tapauksissa myös normi, mikä vahingoittaa erityisesti kiusattua. Ristiriitatarinoissa ristiriidat ovat ohimeneviä tilanteita, jotka aiheuttavat hämmennystä nuorissa. Ristiriidat kuitenkin selviävät ja nuoret pitävät niitä joissain tapauksissa opettavina kokemuksina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulukiusaaminen : loukkaavat vuorovaikutusprosessit oppilaiden vertaissuhteissa
Herkama, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Nuorten kyyninen suhtautuminen koulunkäyntiin ja ongelmat vertaissuhteissa
Antikainen, Maiju (2018)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin peruskouluikäiset nuoret suhtautuvat kyynisesti koulunkäyntiin 6., 7. ja 9. luokalla, ja tapahtuuko kyynisyydessä keskiarvotasolla muutosta tarkastelujakson aikana. Lisäksi ... -
Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
Isomäki, Annika; Jaatinen, Paula (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 7. luokkalaisten nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuonna 2014 alkanutta TIKAPUU – ... -
Nuorten toiminnanohjauksen pulmien yhteys kaverisuhteisiin
Isomäki, Annika; Jaatinen, Paula; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin seitsemäsluokkalaisten ... -
"Näitä tilanteita tulee elämässä muutenki, et näihin pitää vaan tottua" : opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä konfliktista
Koski, Essi (2016)Koski, Essi. 2016. ”Näitä tilanteita tulee elämässä muutenki, et näihin pitää vaan tottua” – Opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä konfliktista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.