Exergame-based rehabilitation in older adults specifically after total knee replacement
Julkaistu sarjassa
JYU dissertationsTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This thesis aimed to study the feasibility and effects of exergame-based rehabilitation on enhancing the physical function and pain in older adults, specifically after total knee replacement (TKR). The feasibility of exergames customized for the post-TKR rehabilitation was studied as movement characteristics, perceived exertion, and knee pain during exergaming in individuals who have undergone TKR (n=7, mean age, 65 years). The effects of exergame-based rehabilitation on walking were assessed in a systematic review and meta-analysis in older adults without neurologic conditions (n=3797, mean age, 74 years), and on mobility and other physical function in a home-based 4-month randomized controlled trial (RCT) in individuals undergoing TKR (n=52, mean age, 66 years). In the meta-analysis, the groups that underwent exergame-based rehabilitation were compared with reference groups that performed other types of exercise or did not undergo any exercise. In the RCT, exergame-based rehabilitation was compared with standard post-TKR home exercise.
The results of the feasibility study showed that although the volume and intensity of movement was mostly higher during exergaming, the range of movement was similarly achieved during exergaming and standard exercising, all with low levels of perceived exertion and pain. The meta-analysis showed that the exergame-based interventions implemented in a supervised or unsupervised manner were more effective on improvements in walking than other types of exercise or no exercise. The results of the RCT study showed that the unsupervised, exergame-based intervention was more effective on improvements in mobility and as effective as standard home exercise on enhancing other physical functions and pain.
In conclusion, in older adults, exergaming resulted in positive effects on physical function, especially on walking and mobility, in both supervised and unsupervised rehabilitation using customized or commercially available exercise games. Moreover, the exergames may be customized to achieve the movement characteristics appropriate for post-TKR rehabilitation. Exergames may be considered as a promising form of exercise in the management of the physical function and pain in the older adults as an alternative to standard exercise, specifically for rehabilitation after TKR.
...
Tämän väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli tutkia liikuntapelien käytettävyyttä ja vaikuttavuutta ikääntyneiden aikuisten fyysisen toimintakyvyn ja kivun paranemiseen erityisesti polven tekonivelleikkauksen jälkeen. Käytettävyyttä tutkittiin liikeominaisuuksina, havaittuna rasituksena ja polvikipuna peliharjoittelun ja tavanomaisen harjoittelun aikana henkilöillä, joille oli tehty polven tekonivelleikkaus (n=7, keski-ikä 65 vuotta). Peliharjoittelun vaikuttavuutta kävelyyn tutkittiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella ja meta-analyysilla henkilöillä, joilla ei ollut neurologisia sairauksia (n=3797, keski-ikä 74 vuotta), sekä liikkumis- ja toimintakykyyn neljä kuukautta kestäneellä satunnaistetulla kontrolloidulla interventiotutkimuksella (RCT) henkilöillä, joille tehtiin polven tekonivelleikkaus (n=52, keski-ikä 66 vuotta). Meta-analyysissa peliharjoittelua tekeviä ryhmiä verrattiin ryhmiin, joilla oli muun tyyppistä harjoittelua tai jotka eivät harjoitelleet. RCT-tutkimuksessa peliharjoittelua tekevää ryhmää verrattiin ryhmään, joka teki tavanomaista, leikkauksen jälkeistä kotiharjoittelua.
Käytettävyystutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka liikkeen määrä ja intensiteetti olivat enimmäkseen korkeammat peliharjoittelun aikana, liikkeen laajuus oli samanlainen peliharjoittelun ja tavanomaisten harjoitusten aikana. Harjoittelun aikainen rasitus ja kipu olivat vähäistä. Meta-analyysi osoitti, että ohjattu tai itsenäisesti suoritettu peliharjoittelu paransi kävelyä tehokkaammin kuin muun tyyppinen harjoittelu tai se, että ei harjoiteltu. RCT-tutkimuksessa havaittiin, että peliharjoittelu paransi liikkumiskykyä ja oli yhtä tehokasta kuin tavanomainen harjoittelu muun fyysisen toimintakyvyn ja kivun paranemisessa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että fyysinen toimintakyky, erityisesti kävely ja liikkumiskyky paranevat ikääntyneillä aikuisilla ja polven tekonivelleikkauksen jälkeisessä kuntouksessa, jossa käytetään liikuntapelejä ohjatusti tai itsenäisenä harjoitteluna. Lisäksi liikuntapelejä voidaan mukauttaa saavuttamaan polven tekonivelleikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen sopivat liikeharjoitteluominaisuudet. Liikuntapelejä voidaan pitää lupaavana harjoittelumuotona ikääntyneiden henkilöiden toimintakyvyn parantamisessa ja kivun hallinnassa vaihtoehtona muulle harjoittelulle erityisesti polven tekonivelleikkauksen jälkeisessä kuntoutuksessa.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9547-8ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Janhunen, M., Löppönen, A., Walker, S., Punsár, T., Katajapuu, N., Cheng, S., Paloneva, J., Pamilo, K., Luimula, M., Korpelainen, R., Jämsä, T., Heinonen, A., & Aartolahti, E. (2022). Movement characteristics during customized exergames after total knee replacement in older adults. Frontiers in Sports and Active Living, 4, Article 915210. DOI: 10.3389/fspor.2022.915210
- Artikkeli II: Janhunen, M., Karner, V., Katajapuu, N., Niiranen, O., Immonen, J., Karvanen, J., Heinonen, A., & Aartolahti, E. (2021). Effectiveness of Exergame Intervention on Walking in Older Adults : A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Physical Therapy, 101(9), Article pzab152. DOI: 10.1093/ptj/pzab152
- Artikkeli III: Janhunen, M., Katajapuu, N., Paloneva, J., Pamilo, K., Oksanen, A., Keemu, H., Karvonen, M., Luimula, M., Korpelainen, R., Jämsä, T., Kautiainen, H., Mäkelä, K., Heinonen, A., & Aartolahti, E. (2023). Effects of a home-based, exergaming intervention on physical function and pain after total knee replacement in older adults : a randomised controlled trial. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 9(1), Article e001416. DOI: 10.1136/bmjsem-2022-001416
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [775]
- Väitöskirjat [3431]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Polvinivelen liike sekä painonjakautuminen alaraajojen välillä polven tekonivelkuntoutukseen kehitettyjen liikeohjattujen pelien aikana
Punsár, Taavi (2020)Polvinivelrikko on yksi maailman yleisin nivelsairaus ja se koskettaa erityisesti ikääntynyttä väestönosaa. Polven tekonivelleikkauksen jälkeinen kuntoutus on vaihtelevaa, mutta yleisimmin se keskittyy polvinivelen ... -
Exergaming usage : hedonic and utilitarian aspects
Kari, Tuomas (University of Jyväskylä, 2017)There is a growing demand for information systems (IS) that could advance desirable health behaviours among people. While digital gaming has generally been perceived to increase individuals’ sedentary time, gaming can ... -
Exergaming Experiences of Older Adults : A Critical Incident Study
Kari, Tuomas (University of Maribor, 2019)Exergaming is a form of digital gaming requiring physical effort from the player. There has been a growing interest towards exergaming in academia. However, only a very limited number of exergaming studies have given a ... -
Rehabilitation agency of older adults in group-based intervention
Pikkarainen, Aila; Vähäsantanen, Katja; Paloniemi, Susanna; Eteläpelto, Anneli (Taylor & Francis, 2019)Aims: This study investigated the individual rehabilitation agency of older adults in a one-year group-based gerontological rehabilitation context. Here, rehabilitation agency is understood as being manifested when older ... -
Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
Eskola, Ilmari (2020)Väestön hyvinvointitietoisuuden lisääntyminen, digitalisaatio ja teknologioiden sulautuminen osaksi ihmisten arkea ovat nykypäivän suuria trendejä. Ne ovat myös lyhyessä ajassa avanneet monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.