dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Tanskanen, Arttu | |
dc.date.accessioned | 2023-03-29T08:45:19Z | |
dc.date.available | 2023-03-29T08:45:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86162 | |
dc.description.abstract | Teknologian määrä ja sen käyttö kasvaa vuosi vuodelta. Euroopan komission päätös vuonna 2018 rikastuttaa peruskoulun luokkahuoneet teknologialla on tuonut mukanaan niin hyviä kuin haitallisia vaikutuksia oppimisympäristöön. Teknologian nähdään edistävän oppimista ja samaan aikaan voivan aiheuttaa teknostressiä käyttäjilleen. Tähän päivään mennessä ei ole kyetty osoittamaan vakuuttavia todisteita siitä, että teknologian käyttö parantaisi oppimistuloksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun luokkahuoneessa esiintyviä teknostressiä aiheuttavia tilanteita ja keinoja niiden lieventämiseksi opettajien ja asiantuntijoiden näkökulmasta. Euroopan komission päätöksen sisältyviä teemoja, teknologinen varustus, verkkoyhteydet, opettajien ammatillinen kehitys ja digitaalinen sisältö, käytettiin kirjallisuuskatsauksen, haastattelurungon ja aineiston analysoinnin perustana. Tässä laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin fokusryhmähaastattelua tutkimusongelman selvittämiseksi. Teknologioiden käytöstä aiheutuvista haitallisista vaikutuksista käytetään termiä teknostressi. Toistaiseksi teknologian käytöstä aiheutuvaa teknostressiä ja sen lieventämiskeinoja on tutkittu vähäisesti koulukontekstissa ja erityisen vähän peruskoulun luokkahuoneessa.
Tulokset osoittivat peruskoulun luokkahuoneessa esiintyvän moninaisia teknostressiä aiheuttavia tilanteita. Yleisin teknostressiä aiheuttava tekijä luokkahuoneessa liittyy teknologiseen varustukseen ja laitteisiin, kuten käyttäjille vieraan tai tuntemattoman laitteen käyttöön. Tutkimustuloksien mukaan parhaimmat keinot lieventää teknologian käytöstä aiheutuvaa teknostressiä ovat harjoitteleminen, varasuunnitelman laatiminen ja riittävä määrä saatavilla olevia kunnollisia ja ajan tasalla olevia laitteita. Aikaisempien tutkimuksien mukaan teknostressi määritellään teknologian käytöstä aiheutuvaksi stressiksi. Tässä tutkimuksessa uutena näkökulmana selvisi, että konkreettisen teknologian käyttämisen sijaan yksilön tarvitsee vain ajatella teknologian käyttöä kokeakseen teknostressiä. Jatkotutkimusaiheena on tutkia peruskoulun luokkahuoneessa esiintyviä teknostressiä aiheuttavia tilanteita ja niiden lieventämiskeinoja oppilaiden näkökulmasta. | fi |
dc.description.abstract | The amount of technology and its use is increasing every year. The European Commission's decision in 2018 to enrich primary school classrooms with technology has brought with it both good and bad effects on the learning environment. Technology is seen to promote learning but at the same time can cause technostress for its users. There is still no convincing evidence that the use of technology improves learning outcomes. The purpose of this research was to find out the situations in the primary school classroom that cause technostress and ways to mitigate them from the perspective of teachers and experts. The themes included in the European Commission's decision: digital technology equipment, network requirements, professional development of teachers, and access to content were used as the basis for the literature review, interview, and analysis. In this qualitative research, a focus group interview was used to clarify the research problem. The term technostress is used for the harmful effects caused by the use of technologies. So far, technostress and its mitigation methods have been little studied in the school context, and especially little in the primary school classroom.
The results showed that a variety of situations causing technostress occur in the primary school classroom. The most common factor causing technostress in the classroom is related to technological equipment and devices, such as using a device that is foreign or unknown to the users. According to the research results, the best ways to mitigate the technostress caused by using technology are training, preparing a backup plan, and having a sufficient number of decent and up-to-date devices available. According to previous studies, technostress is defined as stress that individuals experience due to their use of technology. In this research, as a new perspective, it was found that instead of using technology, an individual only needs to think about using technology to experience technostress. The subject of further research is to investigate technostress situations in the primary school classroom and the ways of mitigating them from the students' point of view. | en |
dc.format.extent | 64 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | teknostressin lieventäminen | |
dc.subject.other | luokkahuone | |
dc.title | Teknostressin lieventäminen peruskoulun luokkahuoneessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303292302 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | teknostressi | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |