Show simple item record

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorSipari, Piia
dc.date.accessioned2023-03-27T07:26:28Z
dc.date.available2023-03-27T07:26:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86121
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten turvallisuuskasvatus ilmenee lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyn näkökulmasta yläkoulujen perusopetusta ohjaavissa dokumenteissa. Tutkimukset osoittavat, että lähisuhdeväkivalta on ylisukupolvista. Väkivallan ja turvallisuuden ilmiöiden varhainen käsittely on tärkeää, sillä aikaisemmat tutkimukset osoittavat nuoriin kohdennettujen toimenpiteiden olevan tehokkaampia, mitä aikuisiällä toteutetut toimenpiteet väkivallan ennaltaehkäisyksi. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena diskurssianalyysiä ja dokumenttianalyysiä hyödyntäen. Analyysin kohteena olivat perusopetusta ohjaavat lait ja valtakunnallinen sekä kuntakohtaiset opetussuunnitelmat. Valitsin aineiston kuntakohtaisten opetussuunnitelmien osalta kyllääntymismenetelmällä. Analysoin kaiken kaikkiaan 19 kuntakohtaista opetussuunnitelmaa. Tutkimuksessa käytän käsitettä turvataitokasvatus, kun turvallisuuskasvatusta tarkastellaan lähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Tutkimustuloksissa turvallisuus ilmeni subjektiivisena kokemuksena, minkä keskiössä on vuorovaikutus ja ihmissuhteet. Turvataitokasvatus nähtiin keinona opettaa turvataitoja oppilaille, minkä avulla edistetään nuorten kykyä rakentaa ja ylläpitää turvallisia ihmissuhteita. Tutkimukseni korostaa turvataitokasvatusta osana opetussuunnitelmien sosiaalista kestävyyttä ja tarjoaa keskustelun avauksen tästä vähemmän tunnistetusta opetussuunnitelmien turvallisuuskasvatuksen osa-alueesta.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherturvataitokasvatus
dc.subject.otherturvataidot
dc.titleLähisuhdeväkivallan ennaltaehkäisy osana yläkoulujen turvataitokasvatusta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303272269
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysososiaalinen kestävyys
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysoväkivalta
dc.subject.ysolähisuhdeväkivalta
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoturvallisuuskasvatus
dc.subject.ysoperheväkivalta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoturvattomuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright