Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBaumeister, Stefan
dc.contributor.authorKumpulainen, Susanna
dc.date.accessioned2023-02-22T09:41:08Z
dc.date.available2023-02-22T09:41:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85588
dc.description.abstractVerkkokaupan suosio ostostentekokanavana on kasvanut viime vuosina COVID-19-pandemian ja digitaalisten teknologioiden kehittymisen seurauksena. Samanaikaisesti kuluttajakäyttäytyminen on alkanut muuttua vastuullisempaan suuntaan, sillä ilmastonmuutos ei ole osoittanut vetäytymisen merkkejä, ja yhteiskunnalliset epäoikeudenmukaisuudet ovat yleisemmin kuluttajien tiedossa. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää millaisia yritysvastuun ongelmia ja aiheita suomalaiseen verkkokauppabisnekseen liittyy, mikä motivoi suomalaisia verkkokauppiaita kehittämään yritysvastuutaan ja millaisia haasteita suomalaiset verkkokauppiaat kohtaavat, kun yritysvastuuta yritetään kehittää. Tutkimuksessa käsitellään aiheita kuten yritysvastuun historia ja tulevaisuus, viherpesu, vaikuttavuuden luominen, kilpailuedun synnyttäminen ja suomalaisen verkkokaupan nykytila ja tulevaisuus. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena toteuttamalla puolistrukturoidut haastattelut 8 suomalaiselle verkkokauppayritykselle. Tulokset analysoitiin temaattisella analyysilla. Haastatteludatasta löydettiin 10 tutkimuskysymyksiin liittyvää teemaa, ja jokaisella teemalla oli omat koodinsa. Teemat jaoteltiin sen mukaan, mihin tutkimuskysymyksiin ne liittyivät. Tutkimuksen tulokset valottivat suomalaisen verkkokaupan yritysvastuun nykytilaa. Merkittäviä yritysvastuuongelmia ei löydetty, mutta joitakin kehityskohteita tunnistettiin. Sisäisten arvojen ja kuluttajien vaatimusten todettiin olevan päämotivaattorit yritysten vastuullisuuden kehittämiselle. Yrityksillä todettiin olevan erilaisia yritysvastuun kehittämiseen liittyviä haasteita, kuten pula resursseista ja osaamisesta, datan tarve, vastuullisuustiedon hajanaisuus ja ongelmat kuluttajakäyttäytymisessä. Lisälöydöksenä huomattiin, että yritykset voisivat hyödyntää yritysvastuutaan enemmän kilpailuedun saavuttamiseksi.fi
dc.description.abstractIn the recent years, e-commerce has increased its popularity as a way of shopping due to the COVID-19 pandemic and the development of digital technologies. Simultaneously, consumer behaviour has started to change into a more responsible direction, since climate change has not shown any signs from withdrawing, and social injustices are more commonly known. The purpose of this thesis is to study the corporate responsibility (CR) issues of the Finnish e-tailing business by finding out what kind of problems there are, what motivates Finnish e-tailers to improve their CR, and what kind of challenges Finnish e-tailers face when trying to improve their CR. The thesis deals with topics such as the history and future of CR, greenwashing, impact creating, competitive advantage generating, and the current state and the future of Finnish e-tailing. The research was completed as qualitative research by having semi-structured interviews with 8 Finnish e-tailer companies, and the results were analysed by using thematic analysis. From the interview data, 10 themes related to the research questions were found. Each theme had its own set of codes, and the themes were divided according to the re-search questions. The findings of this thesis lightened the current state of CR in Finnish e-tailing. No significant CR problems were found, but some matters to develop were identified. It was found that inner values and consumers’ demands were the main motivations for companies to improve their CR. Also, companies were found to have different kinds of challenges when trying to improve their CR, which included for example lack of resources and know-how, lack of data, scatteredness of responsibility knowledge and problems in consumer behaviour. As an additional finding, it was noticed that companies could utilize their CR more so it could turn into competitive advantage.en
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othere-tailing
dc.subject.otherimpact
dc.titleCorporate responsibility issues in Finnish e-tailing business
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302221847
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysokilpailuetu
dc.subject.ysoviherpesu
dc.subject.ysoyritysvastuu
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysocompetitive advantage
dc.subject.ysogreenwashing
dc.subject.ysocorporate responsibility
dc.subject.ysoelectronic commerce
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot