dc.contributor.advisor | Joensuu, Juri | |
dc.contributor.author | Nurminen, Päivi Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2023-01-23T06:53:24Z | |
dc.date.available | 2023-01-23T06:53:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85128 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä työvaiheita autofiktiivisen romaanikäsikirjoituksen editointiin kirjoittajan itsensä tekemänä sisältyy ja mitä kirjoittajan olisi hyvä huomioida erityisesti autofiktiivistä romaanikäsikirjoitusta editoidessaan. Tarkastelen autofiktiota myös tunnustuksellisuuden ja eettisyyden näkökulmasta sekä kirjallisuuden ilmiönä. Tutkimuksen aineistona olevat työpäiväkirjat ovat syntyneet tutkimusprosessin aikana, kirjatessani muistiin havaintoja, joita olen tehnyt Tuomipuisto-romaanikäsikirjoitusta editoidessani. Analysoin työpäiväkirjoja dialogisen tematisoinnin ja lähiluvun avulla. Tutkimuksen aineistona on myös mediatekstejä, joiden kautta omat kokemukseni ja havaintoni kiinnittyvät ympärillä olevaan maailmaan ja kirjalliseen kulttuuriin. Luovan kirjoittamisen teoria ja kirjallisuudentutkimuksen genremääritelmät autofiktiosta toimivat tutkimuksessa peilinä, johon omat havainnot ja reflektiot heijastuvat.
Tutkimuksessani omaelämäkerrallisuus näyttäytyy kaksoisroolissa, sillä se on mukana sekä autoetnografisessa tutkimusmenetelmässä että myös tutkimukseen kiinteästi liittyvässä autofiktiivisessä Tuomipuisto-romaanikäsikirjoituksessa. Kumpaakin aihetta, sekä editointia, että autofiktion kirjoittamista on tutkittu kirjoittajan näkökulmasta hyvin vähän, joten tutkimukselle on tarvetta.
Tutkimus paljasti, että kirjoittajan editointiurakkaa auttaa tieto siitä, miten editointia tulisi tehdä, mitä työvaiheita siihen sisältyy ja missä järjestyksessä työvaiheita kannattaisi tehdä. Aineiston analyysin myötä syntynyttä listausta työvaiheista voisi soveltaen käyttää oman editointiprosessin tarkistuslistana, jonka avulla editoinnista voisi tulla sujuvampaa. Esiin nousi myös jatkotutkimuskysymys siitä, voitaisiinko editointiin sisältyviä kirjoittajan taitoja kuten arviointia ja tekstin poistamisen, rakenteen ja tiivistämisen sekä tyylin hiomisen taitoja opettaa? Voitaisiinko editoinnin opiskelu esimerkiksi sisällyttää osaksi luovan kirjoittamisen opetusta? | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Omaelämäkerrallisuutta kaksoiskierteellä : autoetnografinen tutkimus autofiktiivisen romaanikäsikirjoituksen editoinnista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301231426 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | editointi | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | genret | |
dc.subject.yso | luova kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | omaelämäkerrallisuus | |
dc.subject.yso | kirjallisuudentutkimus | |
dc.subject.yso | autofiktio | |
dc.subject.yso | autoetnografia | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | kaunokirjallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |