Liikenne, yhdyskuntasuunnittelu ja paikallistalous : Kokkolan ohikulkutien vaikutukset
Julkaistu sarjassa
Chydenius-Instituutin tutkimuksiaPäivämäärä
1997Tutkimuksessa on käsitelty liikennettä, liikenne-ja yhdyskuntasuunnittelua sekä paikallistaloutta. Tapauskohtaisesti on tarkasteltu Kokkolan mahdollista ohikulkutiehanketta. Raportin tehtävänä on ollut tähän hankkeeseen liittyvien eri näkökulmien valottaminen, ohikulkutiehen liittyvien taloudellisten ilmiöiden arvioiminen sekä liikenteen merkityksen hahmottaminen yhdyskuntien suunnittelun kannalta.
Tieinvestoinnista syntyy erilaisia vaikutuksia. Kokkolassa onkin esitetty näkemyksiä, että uuden eteläisen ohikulkutien mukanaan tuomat muutokset vaikuttaisivat myös keskustan elinkeinoelämään ja elävyyteen.
Uusi tie vähentää ruuhkia ja parantaa yleisesti elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia. Parempi saavutettavuus, aika-ja matkasäästöjen tuomat edut, tulevat hyödyttämään teollisuutta, tukkukauppaa, rakentamista ja liikennetoimialoja. Liikenneyhteyksiä hyödyntävät em. liikenneherkkien toimialojen lisäksi julkiset palvelut, kuten hallinto, maanpuolustus, poliisitoimi, palo-ja pelastustoimi. Kaiken kaikkiaan tehokas liikenneverkko palvelee koko yhteiskunnan toimintaa.
Varsinaisen ohikulkuliikenteen osalta ei voida puhua erityisen merkittävästä ilmiöstä. Suurin osa Kokkolan ympäristön liikenteestä on paikallista ja seudullista työmatkaliikennettä, työhön liittyvää liikennettä sekä asiointi liikennettä.
Olemassaolevien liikennelaskentatietojen ja aikaisempien tutkimuksien pohjalta ohikulkijoiden yrityksille tuoma rahamäärä asettuu arvion mukaan 10,03-13,32 mmk: n välille vuodessa, mikä on huoltamopalvelujen, ravitsemispalvelujen, majoituspalvelujen ja vähittäiskaupan yhteenlasketusta liikevaihdosta noin 1 prosentin luokkaa.
Vuoteen 2015 mennessä liikenteen arvioidaan kasvavan siten, että ohikulkijoiden määrä nousisi 1 700 ajoneuvosta 2 400 ajoneuvoon vuorokaudessa. Tämän perusteella ohikulkijoiden tuoma arvioitu rahamäärä olisi 13,41-18,03 mmk: n vuositasolla.
Vähittäiskauppa kokonaisuudessaan on hyötyjien joukossa, vaikka yksittäiset tienvarsikauppaan keskittyvät toimipisteet menettävät asiakkaita. Majoitus-, ravitsemissekä huoltamotoiminta joutuvat eniten sopeutumaan uuden ohikulkutien aiheuttamiin vaikutuksiin, mutta näitä vaikutuksia voidaan ilmiön koosta johtuen pitää marginaalisina. Uuden ohikulkutien vaikutukset koskevat lähinnä yksittäisiä toimipisteitä.
Tien rakentamisen ajan vaikutukset kaupungin elinkeinoelämälle ja julkistaloudelle ovat positiivisia. Kuitenkin urakat kilpailutetaan kansallisesti ja kansainvälisesti, jolloin valtaosan tulo-ja työllisyysvaikutuksista voi arvioida menevän maakunnan ulkopuolelle.
Yhdyskuntarakenteen kannalta vaikutukset ovat negatiivisia. Ohikulkutie voi hajauttaa kaupunkirakennetta, mikäli Kokkolan väkiluku ja työpaikat eivät lisäänny. Kaupunkirakentamista tulisi suunnitella siten, että hyödynnetään olemassaolevia ja vajaakäytössä olevia rakenteita. Liikennesuunnittelun painopisteiden tulisi tukea kaupunkirakenteen eheyttämistä, joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen suosimista.
Ympäristövaikutukset kohdistuvat maisemaan ja tielinjauksen alueen ekologiaan. Tiellä liikkuvat kemialliset kuljetukset lisäävät ympäristövahinkojen riskiä. Niin ikään tielinjaus vaikuttaa haitallisesti metsästykseen, marjastukseen, sienestykseen ja maatalouteen. Valtatietasoinen tie synnyttää merkittävän estevaikutuksen maisemaan. Yksityisten maanomistajien kannalta uuden tien vaikutukset ovat tapauskohtaisia.
lmagovaikutukset ovat kahdenlaisia. Yhtäältä pienyrittäjät ja asukkaat kokevat ohikulkupaikkakunnan imagon kiusallisena, toisaalta suuryritystoiminnan sekä kaupunkisuunnittelijoiden näkökulmasta "kehittyvän Kokkolan" mielikuva koetaan hyödylliseksi. Aikaisempien hankkeiden valossa tien suunnittelun ja rakentamisen aikana vastustus on ollut voimallista. Pitkällä aikajänteellä uusi tie on koettu pääsääntöisesti hyödyl I iseksi.
Liikenneturvallisuuden kannalta uudella ohikulkuyhteydellä ei ole suuria vaikutuksia. Ohikulkutiehanke kytkeytyy uuden satamatien suunnitteluun ja rakentamiseen. Näiden hankkeiden toteuttaminen mahdollistaa tulevaisuudessa raskaan liikenteen sekä ohikulkuliikenteen siirtymisen kaupungin eteläpuolelle. Läpikulkevan liikenteen siirtäminen kaupunkirakenteen ulkopuolelle vähentää riskejä ja lisää yleistä turvallisuutta.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituuttiISBN
978-951-39-9375-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
0789-0710Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Täsmäratkaisuja kestävään tulevaisuuteen : suosituksia planetaarisen hyvinvoinnin tukemiseen poliittisessa ohjelmatyössä
Hytönen, Jonne; Baumeister, Stefan; El Geneidy, Sami; Heikkinen, Hannu L. T.; Heinilä, Aleksi; Ketola, Tarmo; Kortetmäki, Teea; Kuusiaho, Viivi; Mykrä, Niina; Mäkelä, Marileena; Onkila, Tiina; Paloviita, Ari; Pecoraro, Maria; Savolainen, Katri; Silonsaari, Jonne; Uusitalo, Outi (Jyväskylän yliopisto, JYU.Wisdom - School of Resource Wisdom, 2023) -
Iäkkäiden kokemat esteet liikkumisympäristössään : esimerkkinä Jyväskylän maalaiskunta
Latva, Elina (2008) -
Kokkolan monialaisen ammattikorkeakoulun ensimmäinen kokeiluvuosi opiskelijoiden kokemana ja näkemänä
Heikkilä, Eija-Mari (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 1994)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tukea Kokkolan ammattikorkeakoulussa tapahtuvaa kehittämistyötä selvittämällä opiskelijoiden subjektiivisia odotuksia, koulutuskokemuksia ja mielikuvia ammattikorkeakoulun ensimmäiseltä ... -
Ammattikorkeakoulu ja työelämä : keskipohjalaisen työelämän näkemyksiä Kokkolan ammattikorkeakoulusta
Heikkilä, Eija-Mari (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 1996)Lukuvuosi 1995-1996 oli Kokkolan ammattikorkeakoulun neljäs kokeiluvuosi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tukea oppilaitoksessa tehtävää kehittämistyötä tuottamalla tietoa siitä, miten keskipohjalaisissa yrityksissä ... -
Opettajat Kokkolan nuorisoasteen koulutuskokelun kehittäjinä
Heikkilä, Eija-Mari (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 1995)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.