Working memory in adults with documented childhood dyslexia
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Työmuistin on havaittu olevan yhteydessä lukutaitoon ja dysleksiaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tarkemmin työmuistisuoriutumisen ja dysleksian yhteyttä aikuisuudessa. Tutkimukseen kuului Niilo Mäki Instituutin klinikka-aineistosta rekrytoitu dysleksiataustaisten aikuisten ryhmä (n = 30), sekä kontrolliryhmä (n = 26). Dysleksiataustaiset tutkittavat jaettiin dysleksian jatkuvuuden perusteella jatkuneen dysleksian ryhmään (n = 24) ja kompensoituneen dysleksian ryhmään (n = 6). Raja-arvo muodostettiin kahden lukutestin (Tunturilappi-teksti ja Vinnittäjiä tenkoja -pseudosanateksti) pisteiden perusteella. Työmuistisuoriutumista arvioitiin seitsemällä työmuistimittarilla (Numerosarjat eteenpäin, Numerosarjat taaksepäin ja Numerosarjat järjestyksessä, Laskutehtävät, Kirjain-numerosarjat, Corsi eteenpäin ja Corsi taaksepäin). Ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin käyttämällä Mann-Whitneyn U-testiä parittaisten vertailujen tekemiseen. Tulokset osoittivat, että henkilöt, joilla dysleksian katsottiin jatkuneen aikuisuuteen, suoriutuivat kontrolliryhmää heikommin kaikissa paitsi visuospatiaalista prosessointia vaativissa Corsi-tehtävissä. Tämä tukee aiempaa tutkimusta, jossa dysleksia on yhdistetty erityisesti fonologisen työmuistin heikkouteen. Sen sijaan kompensoituneen dysleksian ryhmä erosi kontrolliryhmästä heikommalla työmuistisuoriutumisella ainoastaan Laskutehtävissä, mikä ei ollut linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Jatkuneen dysleksian ryhmän ja kompensoituneen dysleksian ryhmän työmuistisuoriutuminen erosi tilastollisesti merkitsevästi vain Numerosarjat taaksepäin -tehtävässä. Tutkimuksen mukaan jatkunut dysleksia oli yhteydessä heikompaan suoriutumiseen fonologisissa työmuistitehtävissä. Kompensoituneen dysleksian ryhmän työmuistisuoriutumisen taas ei havaittu poikkeavan kontrolliryhmästä. Tulokset olivat osin ristiriidassa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden
kanssa, mikä nostaa esiin tarpeen jatkotutkimuksille.
...
Working memory (WM) is known to be connected to reading skill and dyslexia. The aim of this study was to acquire a better understanding of the connection between dyslexia and WM in adulthood. The study consisted of adults with a childhood dyslexia diagnosis (n = 30) and a control group with no documented dyslexia (n = 26). The participants with childhood dyslexia were recruited from the archival database of the Clinic for Learning Disabilities at the Niilo Mäki Institute. By using the scores of two reading tasks (Tunturilappi text & Vinnittäjiä tenkoja pseudoword text), the group with childhood dyslexia was divided into a group with persistent dyslexia (n = 24) and a group with compensated dyslexia (n = 6). WM performance was assessed using seven WM tasks (Digit Span Forward, Digit Span Backward, Digit Span Sequencing, Arithmetic, Letter-Number Sequencing, Corsi Forward, and Corsi Backward). We compared the groups pairwise with the Mann-Whitney U-test. The persistent dyslexia group performed significantly poorer than the control group in all but the Corsi Forward and Corsi Backward tasks. This result supports previous research in which dyslexia has been associated with deficiencies in phonological rather than visuospatial WM. Conversely, the group with compensated dyslexia differed from the control group's working memory performance only by poorer performance in the Arithmetic task, which was not in line with the previous studies. The two childhood dyslexia groups differed significantly only by the persistent dyslexia group's poorer performance in the Digit Span Backward task. In conclusion, we found a connection between persistent dyslexia and poor performance in verbal WM tasks, while compensated dyslexia group did not differ from the control group. This study raises the need for further research on the relation between dyslexia and WM.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29054]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enhancement of brain event-related potentials to speech sounds is associated with compensated reading skills in dyslexic children with familial risk for dyslexia
Lohvansuu, Kaisa; Hämäläinen, Jarmo; Tanskanen, Annika; Ervast, Leena; Heikkinen, Elisa; Lyytinen, Heikki; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier; International Organization of Psychophysiology, 2014)Specific reading disability, dyslexia, is a prevalent and heritable disorder impairing reading acquisition characterized by a phonological deficit. However, the underlying mechanism of how the impaired phonological processing ... -
Rhythm and Reading Abilities
Ahokas, J. Riikka; Tretow, Ariane; Toiviainen, Petri; Leppänen, Paavo; Saarikallio, Suvi (University of California Press, 2023)This study was conducted to investigate the previously indicated causal relationship between reading impairment and difficulties in rhythm perception in an adult sample. In our study the comparison was made between the ... -
Lexical and grammatical development in children at family risk of dyslexia from early childhood to school entry : a cross-lagged analysis
Caglar-Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (Cambridge University Press, 2019)The aim of this study was to examine (a) the development of vocabulary and grammar in children with family-risk (FR) of dyslexia and their peers with no such risk (NoFR) between ages 1;6 and 6;0, and (b) whether FR-status ... -
The inhibitory effect of long-term associative representation on working memory
Zhang, Yin; Liang, Tengfei; Ye, Chaoxiong; Liu, Qiang (Science Press, 2020)Studies on how long-term memory affects working memory (WM) have found that long-term memory can enhance WM processing. However, these studies only use item memory as the representation of long-term memory. In addition to ... -
Unveiling the Mysteries of Dyslexia : Lessons Learned from the Prospective Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia
Lohvansuu, Kaisa; Torppa, Minna; Ahonen, Timo; Eklund, Kenneth; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T.; Lyytinen, Heikki (MDPI AG, 2021)This paper reviews the observations of the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia (JLD). The JLD is a prospective family risk study in which the development of children with familial risk for dyslexia (N = 108) due to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.