Show simple item record

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorKylmälä, Sirja
dc.date.accessioned2022-07-04T05:12:08Z
dc.date.available2022-07-04T05:12:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82188
dc.description.abstractTutkin maisterintutkielmassani huijarisyndroomaa ilmiönä musiikin ammattiopiskelussa. Tutkielmani teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääluvusta: huijarisyndrooman ilmenemisestä ja sen luomista ilmiöistä sekä musiikin ammattiopiskelun vaativuudesta ja muusikkouden ja perfektionismin tarkastelusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa määrällisen tutkimuksen menetelmin, kuinka yleistä huijarisyndroomaan viittaavien ajatusten kokeminen on musiikin ammattiopiskelijoilla. Tämän aiheen taustalla on kiinnostus saada lisää näkyvyyttä tälle ilmiölle ja tietoa sen yleisyydestä. Tutkimuksen kohteena toimivat musiikin ammattiopiskelijat. Tutkielmassa tarkasteltiin, kuinka paljon huijarisyndroomaan viittaavia ajatuksia koetaan, millaisissa tilanteissa näitä ajatuksia syntyy eniten, ja selittävätkö taustamuuttujat (ikä, sukupuoli, instrumentti, opintojen kesto) huijarisyndrooman kokemisen määrää. Määrällisen tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 112 musiikin ammattiopiskelijaa eri puolilta Suomea. Huijarisyndrooman kokemista tarkasteltiin saatujen keskiarvojen avulla. Tuloksista selvisi, että hyvin monet musiikin ammattiopiskelijat kokevat paljon huijarisyndroomaan viittaavia ajatuksia. Tulosten mukaan epäonnistumisen pelko, vertailu sekä pelko siitä, että muut huomaavat puutteita omassa musiikillisessa osaamisessa koettiin yleisimmiksi huijarisyndroomaa aiheuttaviksi kokemuksiksi. Tuloksista nousi esiin, että musiikin ammattiopiskelijoista naiset kokevat huijarisyndroomaa miehiä enemmän, ja tyylisuunnista klassisen musiikin opiskelijat kokevat huijarisyndroomaa enemmän kuin pop/jazz musiikin opiskelijat. Mikään yksi tekijä ei selitä täysin huijarisyndrooman ilmiötä, sillä hyvin monet tekijät vaikuttavat ilmiön syntymiseen. Kuitenkin tietyt tekijät nousivat tutkimuksessa vahvemmin osoittamaan huijarisyndrooman ilmiötä ja sen ilmenemistä musiikin ammattiopiskelussa.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofi
dc.subject.otherhuijari-ilmiö
dc.subject.othermusiikin ammattiopiskelu
dc.title"Fake it till you make it" : huijarisyndrooma ilmiönä musiikin ammattiopiskelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202207043787
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoperfektionismi
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysokvantitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysohuijarisyndrooma


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record