Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorViljanen, Roosa
dc.date.accessioned2022-06-23T05:34:58Z
dc.date.available2022-06-23T05:34:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81999
dc.description.abstractLiikuntateknologioiden käyttö jokapäiväisessä arkielämässä on kasvanut laajasti muutamien vuosien aikana. Vaikka liikuntateknologioiden käyttö onkin kasvanut, on ihmisten hyvinvointi heikentynyt. Tässä tutkielmassa tarkastellaan liikuntateknologioiden mahdollisuutta edistää yksilön hyvinvointia. Tutkielman aihetta tarkastellaan kahden tutkimuskysymyksen avulla: Miten liikuntateknologioita voidaan hyödyntää hyvinvoinnin edistämisessä sekä millä tavoin liikuntateknologiat motivoivat käyttäjäänsä hyvinvoinnin ylläpitämisessä sekä parantamisessa? Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa liikuntateknologiat rajataan puettaviin liikuntateknologioihin ja niiden kanssa käytettäviin mobiilisovelluksiin. Hyvinvoinnin käsitettä tarkasteltiin terveyden ja yksilön näkökulmasta ja hyvinvoinnin tarkastelu jaettiin fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Tutkielmassa käsitellään myös hyvinvoinnin edistämisen motivaatiota. Tutkielmassa tarkasteltujen lähteiden perusteella voidaan todeta liikuntateknologioiden edistävän hyvinvointia. Liikuntateknologioiden avulla voidaan seurata kehossa tapahtuvia muutoksia, ja huomata epänormaalit toiminnot, kuten liian korkeat sykkeet tai lämpötilat. Liikuntateknologioin antamaa dataa voidaan myös hyödyntää potilaan ja lääkärin välisessä vuorovaikutuksessa. Liikuntateknologioissa olevat ominaisuudet motivoivat käyttäjäänsä edistämään hyvinvointiaan. Nämä ominaisuudet olivat aktiivisuuden muistuttaminen, askelmäärät, sykkeen seuraaminen, kaloreiden kulutuksen näkyminen, unen seuraaminen, sosiaalinen tuki sekä mobiilisovelluksen antamat palkinnot. Vaikka liikuntateknologioiden avulla voidaan edistää käyttäjän hyvinvointia, voi ne aiheuttaa myös teknostressiä käyttäjilleen. Myös liikuntateknologiat eivät motivoi kaikkia edistämään hyvinvointia. Liikuntateknologioissa olevat ominaisuudet motivoivat edistämään fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia, mutta liikuntateknologioissa ei ole psyykkiselle hyvinvoinnille suunnattuja ominaisuuksia. Jatkotutkimuksen aiheet voisivat tulevaisuudessa keskittyä määritteellään liikuntateknologioihin ominaisuuksia, joiden avulla käyttäjä voisi edistää myös psyykkistä hyvinvointia.fi
dc.description.abstractThe use of sports technologies in everyday life has grown extensively over the past few years. Although the use of exercise technologies has increased, people's well-being has deteriorated. This thesis examines the potential of sports technologies to promote individual well-being. The topic of the thesis is examined with the help of two research questions: How sports technologies can be used to promote well-being and In what ways do sports technologies motivate their users to maintain and improve their well-being? The research has been carried out as a literature review. In the thesis, sports technologies are limited to wearable sports technologies and the mobile applications used with them. The concept of well-being was examined from the perspective of health and the individual, and the examination of well-being was divided into physical, mental and social well-being. The thesis also deals with the motivation to promote well-being. Based on the sources examined in the thesis, it can be stated that sports technologies promote well-being. Sports technologies can be used to monitor changes in the body, and to notice abnormal functions such as excessive heart rates or temperatures. Liikuntateknologioin antamaa dataa voidaan myös hyödyntää potilaan ja lääkärin välisessä vuorovaikutuksessa. The features in sports technologies motivate their users to promote their well-being. These features included activity reminders, step counts, heart rate tracking, calorie consumption display, sleep tracking, social support, and rewards from the mobile app. While sports technologies can contribute to a user’s well-being, they can also cause techno-stress to their users. Also, sports technologies do not motivate everyone to promote well-being. The features in sports technologies motivate the promotion of physical and social well-being, but sports technologies do not have features for mental well-being. The topics of further research could focus on the characteristics of sports technologies., which could also help the user to promote mental well-being.en
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.titleHyvinvoinnin edistäminen liikuntateknologioiden avulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206233603
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoliikuntateknologia
dc.subject.ysomotivaatio


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot