Näytön koon vaikutuksen tutkiminen tiedonhaku- ja päätöksentekotehtävässä hyödyntäen laskennallista kognitiivista mallia
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Mobiiliteknologia on yleistymässä kaikille elämän osa-alueille. Mobiililaitteita käytetään niin töissä kuin vapaa-ajalla. Mobiiliteknologian yleiset piirteet ovat liikkuvuus ja pieni koko. Näillä pienillä näytöillä tehdään yhä enemmän tehtäviä, joiden suorittaminen tehokkaasti ja tarkasti on tärkeää. Pienillä näytöillä etsitään ja kerätään tietoa ja niiden esittämän tiedon avulla tehdään myös päätöksiä. Pieniä näyttöjä ei ainoastaan käytetä arkisien vapaa-ajan tehtävien suorittamiseen, vaan niitä käytetään opiskelussa, pankkipalveluissa, terveyspalveluissa ja niitä käytetään tuottavassa työssä.
Ristiriitaista tietoa löytyy siitä, kuinka näytön koko vaikuttaa ihmisen tiedonkäsittelyyn ja tehokkuuteen. Näytön koolla on osoitettu olevan vaikutusta oppimiseen ja erilaisten tehtävien suoritustehokkuuteen. Näytön koko näyttää muuttavan ihmisen tapaa toimia käyttöliittymässä, joten voiko näytön koko vaikuttaa myös päätöksentekoon?
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka näytön koko vaikuttaa tiedonhaku- ja päätöksentekotehtävän suorittamiseen laskennallisen kognitiivisen mallinnuksen avulla. Aiempien tutkimusten mukaan isommilla näytöillä toimiessa oltiin yleensä tehokkaampia, mutta tehtävällä, aikapaineella ja muistilla on osuutensa tehtävien tehokkaassa suorittamisessa. Tutkimuksessa luotiin olemassa olevaan malliin tiedonhaku- ja päätöksentekotehtävä. Malli suoritti tehtävää erilaisilla konfiguraatioilla, joilla saatiin testattua, kuinka eri asteiset tehtävät, aikapaine ja muisti vaikuttavat tehtävän suorittamiseen.
Mallin tuottamaa simulaatiodataa analysoitiin SPSS-tilastoanalyysiohjelmalla, jolla havaittiin näytön kokojen väliset suoritusajat ja oikeinvastausprosentit.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pienellä näytöllä tiedonhaku- ja päätöksentekotehtävä suoritettiin usein hitaammin. Jos visuaalisessa havaitsemisessa on ongelmia, eli mukana on kohinaa, näytön kokojen välillä ei havaita merkittävää tehokkuusetua. Aikapaineen kiristyessä pienellä näytöllä oikeinvastausprosentti laski enemmän kuin isolla näytöllä. Muistin hiipuminen laski tehtävän suoritusnopeutta enemmän pienellä näytöllä.
...
Mobile technology is becoming more widespread in all areas of life. Mobile devices are used both at work and for leisure. Common features of mobile technology are mobility and small size. More serious tasks are performed with small screens and those tasks are important to perform efficiently and accurately. Screens are used for searching and gathering information and is also used to make decisions. Small screens are not only used for casual everyday tasks, but are also used for study, banking, health care and productive work.
Conflicting information can be found about how screen size affects human information processing and efficiency. Screen size has been shown to influence learning and task performance. Screen size seems to change the way human interact with user interface, so can screen size also influence decision making?
This study investigated how screen size affects the performance of an information retrieval and decision-making task using computational cognitive modeling.
Previous studies have shown that larger screens were generally more efficient completing tasks, but task difficulty, time pressure, and memory have also a role in task performance. An information retrieval and decision-making task was created for this study and the task was implemented to existing model. The model performed the task with different configurations to test how task difficulty, time pressure, and memory affected to performance. The simulations were analyzed with IBM SPSS Statistics to detect completion times and correct execution percentages between screen sizes.
The study shows that, the information retrieval and decision-making task was often performed more slowly with small screen. If there is a problem in visual movement and encoding (noise) it seems that large screen does not give advantage to completion time. Response accuracy decreased more with the small screen when the time pressure tightened. Weaker memory reduced task performance more with small screen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kognitiivisen sodankäynnin kysymyksiä
Saariluoma, Pertti (Suomen sotatieteellinen seura ry, 2024) -
Challenges and insights in semantic search using language models
Hajihashemi Varnousfaderani, Elahe (2023)Information Retrieval systems such as search engines, originally designed to assist users in finding information, have evolved to become more potent and have found utility in wider range of applications by incorporating ... -
Cycles in continuous and discrete dynamical systems : computations, computer-assisted proofs, and computer experiments
Kudryashova, Elena V. (University of Jyväskylä, 2009)The present work is devoted to calculation of periodic solutions and bifurcation research in quadratic systems, Lienard system, and non-unimodal one-dimensional discrete maps using modern computational capabilities and ... -
Context modeling and utilization in heterogeneous networks
Kohvakko, Nataliya (University of Jyväskylä, 2006)Sovellusten vuorovaikutuskyky ja taito analysoida ympäristöstä tulevaa tietoa tähtää älykkäämpään ja tehokkaampaan palvelujen suunnitteluun ja toimintaan. FM Nataliya Kohvakon väitös käsittelee kontekstien eli asiayhteyksien ... -
Lyapunov quantities and limit cycles in two-dimensional dynamical systems : analytical methods, symbolic computation and visualization
Kuznetsova, Olga (University of Jyväskylä, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.