University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

IoT-tietoturvaoppimisympäristön kehittäminen

Thumbnail
View/Open
2.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huusko, Eero
Date
2022
Discipline
TietojenkäsittelytiedeComputer Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Esineiden internet (IoT - Internet of Things) tarkoittaa "esineiden" yhdistämistä internetiin. Esineet voivat olla erilaisia laitteita kuten älykello, auto, robotti-imuri, IP-kamera, älykoti IoT-laitteet tai vaikkapa kahvinkeitin. Langattomat sensoriverkot (WSN) koostuvat erilaisista langattomista mittausyksiköistä, jotka mittaavat ja keräävät tietoa ympäristöstään. Vaikka IoT tarjoaa tehokkaita ja joustavia ratkaisuja moniin tosielämän haasteisiin, on tietoturvaan liittyviä ratkaisuja syytä kyseenalaistaa. Tilannetta pahentaa entisestään, kun yhdistettyjen laitteiden määrä kasvaa eksponentiaalisesti. Tämän seurauksena tietoturvasta ja yksityisyydestä on tullut merkittävä haaste IoT-järjestelmille. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkittiin millainen on IoT-tietoturvaosaamisen tarvekartoituksen ja pedagogisen mallin mukaisesti toimiva ja ratkaisukeskeiseen oppimiseen parhaiten soveltuva oppimisympäristö. Painotus tutkimuksessa kohdistui IoT-järjestelmien ja erityisesti langattomien sensoriverkkojen tietoturva- ja yksityisyyshaasteisiin käytetyn teknologian ja arkkitehtuurin näkökulmaan. Tässä Pro gradu -tutkielmassa keskityttiin oppimisympäristön suunnitteluun ja toteuttamiseen kehittämistutkimuksen menetelmin. Kehitetyssä oppimisympäristössä on mahdollista toteuttaa opetusta langattomien sensoriverkkojen ja IoT-järjestelmien kohdistuviin haavoittuvuuksiin ja haavoittuvuuksien vaikutuksiin luottamuksellisuuteen, eheyteen ja saatavuuteen. Kehitystyön tuloksena toteutettiin useita IoT-laitteita ja Internet-verkon toimilaitteita sisältävä oppimisympäristö, joka voidaan tarvittaessa irrottaa julkisesta Internetistä. Oppimisympäristön kehityssykleissä suunniteltiin ja pilotoitiin useita erilaisia oppimistehtäviä. Kehityssykleissä analysoitiin myös oppimistehtävien soveltuvuutta IoT-järjestelmän tieto- ja kyberturvallisuuden testausmenetelmien opettamiseen. Parhaaksi vaihtoehdoksi todettiin IoT-järjestelmän tietoturvan opettaminen siten, että opetus toteutetaan noudattamalla penetraatiotestauksen menetelmiä. Didaktinen malli noudattaa Kajaanin ammattikorkeakoulussa käytössä olevaa sosiokonstruktivististä oppimiskäsitystä, jossa korostetaan tekemällä oppimista teoreettisen tiedon pohjalta. Työn tuloksena saatiin myös ymmärrystä siitä, mitä osaamista opiskelijoilla tulee olla ennen IoT-tietoturvakurssin suorittamista. Merkittävin osaamisvaatimus liittyi tietoverkkoihin ja tietoliikenneteknologian osaamiseen. ...
 
Internet of Things (IoT) means the connection of "objects" to the Internet. The objects can be various devices such as a smart watch, a car and a robot vacuum cleaner, especially an IP camera, smart home devices or even a coffee maker. Wire- less sensor networks (WSNs) consist of a variety of wireless measurement units that measure and collect information about their environment. While IoT provides effective and flexible solutions to many real-life challenges, security-related solutions are questionable. The situation is exacerbated as the number of connected devices increases exponentially. As a result, security and privacy have become a major challenge for IoT systems. This Master’s thesis examined the learning environment that works in accordance with the needs assessment and pedagogical model of IoT security expertise and is best suited for solutioncentered learning. The emphasis in the study was on the technology and architecture used to address the security and privacy challenges of IoT systems, and in particular wireless sensor networks. This Master’s thesis focused on the design and implementation of a learning environment using development research methods. In a developed learning environment, it is possible to teach about the vulnerabilities of wireless sensor networks and IoT systems and the impact of the vulnerabilities on confidentiality, integrity and availability. As a result of the development work, a learning environment with several IoT devices and Internet network actuators was implemented, which can be disconnected from the public Internet if necessary. Several different learning tasks were planned and piloted in the development cycles of the learning environment. The development cycles also analyzed the suitability of learning tasks for teaching IoT network, datasecurity and cybersecurity testing methods. The best option was to teach the security of the IoT system by following the penetration testing methods. The didactic model follows the socio-constructivist concept of learning used at Kajaani University of Applied Sciences, which emphasizes learning by doing it on the basis of theoretical knowledge. The work also resulted in an understanding of what skills students should have before completing an IoT security course. The most significant competence requirement was related to competence in wireless networks and telecommunications technology. ...
 
Keywords
IoT-järjestelmä penetraatiotestaus sosiokonstruktivismi sensoriverkot tietoliikennetekniikka oppimisympäristö esineiden internet tietoverkot oppiminen tietoturva Internet tieto- ja viestintätekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192785

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Capture The Flag -mallin soveltuminen kyberturvallisuuden opetukseen 

    Tarakkamäki, Aleksi (2020)
    Kyberturvallisuus on noussut jatkuvasti tärkeämmäksi osa-alueeksi nykypäiväisessä yhteiskunnassa. Jatkuva kehitys tuo mukanaan uusia haavoittuvuuksia, joiden avulla voidaan toteuttaa kyberuhkia. Toisaalta myös kyberturvallisuuden ...
  • FAMDAD ja poikkeamien tunnistaminen IoT-verkkoliikenteestä 

    Reinikainen, Jani (2022)
    Vaikka esineiden internet onkin tapana hyödyntää internetiä vielä suhteellisen uusi, kasvaa käytössä olevien IoT-laitteiden määrä jatkuvasti. Samalla kun nämä laitteet tulevat yhä enemmän osaksi jokapäiväistä elämäämme, ...
  • Anomalioiden havaitseminen langattomissa sensoriverkoissa syväoppimisen avulla 

    Leppänen, Rony (2019)
    Globaalista IP-verkkoliikenteestä yhä suuremmasta osuudesta vastuussa olevat uuden sukupolven langattomat verkot ja mobiili- sekä IoT-sovellukset ovat jalkautumassa aina kriittisen infrastruktuurin järjestelmiin asti. ...
  • Intelligent Solutions for Attack Mitigation in Zero-Trust Environments 

    Zolotukhin, Mikhail; Hämäläinen, Timo; Kotilainen, Pyry (Springer, 2022)
    Many of today’s smart devices are rushed to market with little consideration for basic security and privacy protection, making them easy targets for various attacks. Therefore, IoT will benefit from adapting a zero-trust ...
  • Kansalaiset viestintäteknologian ja aikuiskoulutuksen käyttäjinä Keski-Pohjanmaalla 

    Luoto, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre