Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorEskelinen, Petri
dc.contributor.authorRantanen, Joonas
dc.date.accessioned2022-05-17T11:11:00Z
dc.date.available2022-05-17T11:11:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81112
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden kokemuksia itsearviointitaidoista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa. Tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia määrällisen tutkimusmenetelmän sekä laadullisten kysymysten avulla. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin nuorten urheilijoiden lajien ja kilpailullisten tasojen välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin itsearviointitaitojen yhteyttä itseohjautuvuuteen ja koettuun autonomiaan. Tutkimuksen teoreettisessa osassa kuvailtiin suomalaista urheiluakatemiaohjelmaa ja nuoruuta elämän vaiheena sekä nuoren ajattelu taitojen kehittymistä. Teorioiden kautta syvennyttiin oppimiskäsityksiin itsearvioinnin taustalla. Nuoren urheilija autonomiaa ja itseohjautuvuutta tarkasteltiin suomalaisen valmennusosaamisen näkökulmasta. Lisäksi avattiin Qridi Sportia itsearvioinnin työkaluna. Aineiston keruu tapahtui syksyllä 2021 ja keväällä 2022. Tutkittavat olivat 16–19-vuotiaita urheiluakatemian urheilijoita. Nuorten urheilijoiden kokemuksia selvitettiin kyselytutkimuksella. Urheilijoille toteutettiin interventiojakso lukion ja ammattiopiston opintojakson aikana, joka kesti kuusi viikkoa. Interventiojakson aikana urheilijat toteuttivat itsearviointia urheiluakatemian harjoituksista. Urheilijat täyttivät ohjeistettua harjoituspäiväkirjaa kolmena kertana viikossa. Kerran viikossa he arvioivat koettua autonomiaa ja itseohjautuvuutta. Itsearviointityökaluna tässä tutkimuksessa toimi Qridi Sport, joka on urheilijalähtöisen valmennuksen digitaalinen alusta. Urheilijat harjoittelivat itsearviointia mobiilisovelluksen avulla. Tuloksista selvisi, että itsearviointitaidoilla oli yhteyttä itseohjautuvuuteen ja koettuun autonomiaan. Tutkittavat arvioivat omat itsearviointitaidot ja itseohjautuvuuden ennen interventiojaksoa korkealle, autonomian tunne arvioitiin keskitasolle. Interventiojakson aikana ei tapahtunut merkitseviä muutoksia. Koko ryhmän osalta havaittiin, että itsearvioinnin ja itseohjautuvuuden välillä oli voimakas yhteys, kun taas itsearvioinnin ja koetun autonomian välillä yhteys oli kohtalainen. Kilpailutasoissa huomattiin, että SM-tasolla urheilevien itsearviointitaitojen ja itseohjautuvuuden yhteys oli erittäin voimakasta. Muulla valtakunnallisella tasolla ja alue/paikallistasolla urheilevien yhteys oli kohtalaista. Avoimista kysymyksistä selvisi, että suurin osa tutkittavista kokivat itsearviointitaitoja merkityksellisinä.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the experiences of young athletes in self-assessment, self-direction, and perceived autonomy in their own training. This study describes the experiences of young athletes through quantitative research methods and qualitative questions. The results of this study were compared between sports and competitive levels of young competitive athletes. This research determines the connectivity of self-assessment skills to self-direction and perceived autonomy. Theoretical basis of this study was used to describing Finnish sports academy program and youth as a stage of life, but also to describe the development of young people’s thinking. This study concentrates on opening up the concepts of learning behind self-assessment and to research the autonomy and self-direction of young athletes. In addition, the Qridi Sport application was explained as a tool for self-assessment. Data collection took place in autumn 2021 and spring 2022. The participants in the study were 16-to 19-year-old athletes from the sports academy. The experiences of the athlete’s self-assessment, self-direction and perceived autonomy in their own training was researched through a survey. An intervention period, which lasted six weeks, was scheduled to the athletes during high school and vocational school. During that intervention period, athletes executed self-assessments at the sports academy practices. Athletes filled out guided training diary three days a week. Once a week they evaluated their experienced autonomy feelings and self-direction in their own training. In this study, Qridi Sport mobile application was used as a self-assessment tool, which is a platform for athlete-based coaching. Athletes practiced self-assessment through the mobile application. The results showed that the self-assessment skills had connections to self-direction and perceived autonomy. The participants assessed their own self-assessment skills and self-direction to a high level, perceived autonomy was assessed to a medium level. Intervention period showed no significant changes. It was discovered on behalf of the whole group that there was a strong connection between the self-assessment and self-orientation, but on the other hand, the connection between self-assessment and perceived autonomy was moderate. It was discovered in the competitive levels that those who are athletes in Finnish championship level experienced the connection between self-assessment and self-direction to be very strong. At the other national and regional / local levels, the connection was experienced to be moderate. The open questions revealed that most of the participants experienced the self-assessment skills to be relevant.en
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleNuorten urheilijoiden kokemuksia itsearvioinnista, itseohjautuvuudesta ja koetusta autonomiasta omassa valmentautumisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205172747
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysoitseohjautuvuus
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot