Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.authorKaitsalmi, Linda
dc.contributor.authorParikka, Susanna
dc.date.accessioned2022-05-11T05:45:40Z
dc.date.available2022-05-11T05:45:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80982
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eroja vähän ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden taustalla oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien antaman tuen ja heidän fyysisen aktiivisuutensa yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin lapsen kavereiden ja liikuntaharrastuksen yhteyttä lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Lasten fyysistä aktiivisuutta kartoitettiin kyselylomakkeella sekä objektiivisilla mittauksilla, vanhempien liikuntatottumuksia vain kyselylomakkeella. Tutkimuksessa vertailtiin vähän ja paljon liikkuvien lasten sekä heidän perheidensä liikuntatottumuksia että vanhempien antaman tuen määrää. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2018–2020 osana Jyväskylän yliopiston Liikunnallisen tiedekunnan Liikkuva perhe -hanketta. Kolmen vuoden seurantatutkimuksessa tutkittiin 7–10- vuotiaiden lasten aktiivisuutta sekä kyselylomakkeella että objektiivisella mittauksella, sekä aktiivisuuden taustalla olevia tekijöitä. Kyselylomakkeella selvitettiin myös vanhemman fyysinen aktiivisuus sekä heidän antamansa tuki lasten liikkumiselle. Tutkimukseen valikoitui yhteensä 105 vähän liikkuvaa ja 107 paljon liikkuvaa lasta ja heidän vanhempansa. Liikkuva perhe -hankkeessa lasten fyysistä aktiivisuutta mitattiin lanteille asetettavalla liikemittarilla yhden viikon ajan. Tutkimuksen analysoimiseen käytettiin SPSS Statictics 27 -ohjelmaa. Vähän ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden erojen selvittämiseen käytettiin Mann Whitneyn U-testiä ja ristiintaulukointia. Taustamuuttujina olivat lapsen ikä ja sukupuoli sekä vanhemman sukupuoli ja koulutustausta. Tutkimuksen paljon liikkuvat lapset liikkuivat keskimäärin 13 minuuttia tunnissa enemmän kuin tutkimuksen vähän liikkuvat lapset. Tutkimuksen mukaan lasten vanhempien fyysinen aktiivisuus ei vaikuta lapsen liikkumisen määrään. Vanhempien antamalla tuella sen sijaan oli yhteyttä lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Vanhempien tuen määrä ei kuitenkaan ollut yhteydessä ohjatun liikunnan harrastamiseen, sillä sekä paljon että vähän liikkuvat lapset harrastivat ohjattua liikuntaa lähes yhtä paljon. Tutkimuksessa selvisi myös, että paljon liikkuvat lapset ulkoilivat hieman enemmän kuin vähän liikkuvat lapset. Tämän tutkimuksen perusteella saatiin viitteitä siitä, että lapsen fyysisen aktiivisuuden kannalta vanhemman omaa fyysistä aktiivisuutta tärkeämpää on vanhemman antama tuki. Erilaiset tukimuodot ja niiden merkitys tulisi tuoda vanhempien tietoisuuteen, jotta vanhempi voi tukea lastaan jo varhaisessa vaiheessa.fi
dc.description.abstractThe aim of the thesis was to find out how the children with low and high mobility differed from their peers among these groups. The study looked at the relationship between parental support and their physical activity and children’s physical activity. In addition, the study examined the relationship between the child's friends and physical activities and the child's physical activity. The physical activity of the children was surveyed with a questionnaire and objective measurements, the physical activity of the parents only with a questionnaire. The study compared the exercise habits of children with low and high physical activity and their families, as well as the amount of support provided by parents. The research material was collected during 2018–2020 as part of the Faculty of Sport Science of the University of Jyväskylä's Liikkuva perhe -project. The three-year follow-up study examined the activity of children aged 7–10 years using both a questionnaire and an objective measurement, as well as the factors behind the physical activity. The questionnaire also examined the parents' physical activity and the support they provided for the children's mobility. A total of 105 children with low physical activity and children with 107 high physical activity and their parents were selected for the study. In the Liikkuva Perhe -project, children’s physical activity was measured with a hip-type motion meter for one week. SPSS Statistics 27 was used to analyze the study. The Mann Whitney U-test and cross-tabulation were used to determine the differences in physical activity between the children with low- and high-physical activity. The background variables were the age and sex of the child and the gender and educational background of the parent. The children with high-physical activity in this study were on average of 13 minutes per hour physically more active than the study’s low-physical active children. According to the study, the physical activity of the children’s parents does not affect the amount of movement of the child. The support provided by the parents, on the other hand, was related to the child’s physical activity. However, the amount of parental support was not related to guided physical activity, as both high- and low-physical active children practiced guided physical activity almost equally. It was also discovered that children with high physical activity performed more outdoors activities than children with low physical activity. Based on this study, there were indications that parental support is more important than the parent's own physical activity in terms of the child's physical activity. Different forms of support and their importance should be brought to the attention of parents as early as possible so the parent can support their child at an early stage. Keywords: Physical activity, exercise habits, parental support, guided exerciseen
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervanhempien antama tuki
dc.subject.otherohjattu liikunta
dc.titleVähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205112632
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoliikuntatottumukset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright