dc.contributor.advisor | Pulkkinen, Mirja | |
dc.contributor.author | Seppänen, Jonne | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T05:53:43Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T05:53:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80563 | |
dc.description.abstract | Tuotekokemuksen hallinta (PXM) on viime vuosien aikana syntynyt uusi
konsepti, joka keskittyy hyvien tuotekokemusten mahdollistamiseen koko
asiakaspolun ajan tavoitteena luoda sitoutuneisuutta ja siten kilpailuetua pitkällä
aikavälillä. PXM pohjautuu kaupallisen tuotetiedon hallintaan (PIM) ja se onkin
syntynyt erottautumistekijäksi kilpailuilla PIM-markkinoilla. Konseptin
alkuperästä johtuen markkinoilla vallitseva ajattelutapa on varsin
teknologiakeskeinen, ja sen konkreettiset rakenteet ja ominaispiirteet ovatkin
vielä jäsentymättömiä, mikä perustelee tämän tutkimuksen tarpeen. Tämä
tutkimus jäsentää konseptia tutkimalla tuotekokemuksen hallinnan
kokonaisvaltaisuutta ottamalla kantaa myös muihin oleellisiin näkökulmiin
teknologian lisäksi. Tutkimuksessa muodostettiin kattava teoreettinen pohja,
jonka tuotoksena esitettiin oleelliset näkökulmat kokonaisvaltaisen PXM
lähestymistavan saavuttamiseksi. Näkökulmia hyödynnettiin tutkimuksen
myöhemmissä vaiheissa, joissa tutkimuksen päätavoitteena ollut PXM
kyvykkyysmalli rakennettiin. Kyvykkyysmalli suunniteltiin ja kehitettiin DSRM
(design science research methodology) ja TOGAF® (The Open Group
Architecture Framework) periaatteita noudattaen. Rakennettu kyvykkyysmalli
kuvaa tuotekokemuksen hallinnan kokonaisvaltaisen olemuksen
kyvykkyyskartan muodossa. Se kuvaa välttämättömät PXM
liiketoimintakyvykkyydet havainnoinnin (sensing), haltuunoton (seizing) ja
muutoksen (transforming) näkökulmista pitkän aikavälin kilpailukyvyn
huomioimiseksi. PXM kyvykkyysmalli kehitettiin osana tätä tutkimusta oikeassa
liiketoimintaympäristössä IT-palvelusektorin yrityksessä. Kyvykkyysmalli
havainnollistettiin ja arvioitiin oikeissa liiketoimintatapauksissa sen validiteetin,
käyttökelpoisuuden ja ohjaavana periaatteena toimineen ymmärryksen
kasvattamisen varmistamiseksi. Lopputulemana kehitetty kyvykkyysmalli
todettiin riittäväksi ratkaisemaan tunnistetut liiketoiminnan ongelmat ja
esittämään kokonaisvaltainen kuva tuotekokemuksen hallintaan vaadittavista
eri liiketoimintakyvykkyyksistä. | fi |
dc.description.abstract | Product experience management (PXM) is novel concept that has made its
inception in recent years. PXM focuses on enabling good product experiences
across customer journeys to create commitment and thus competitive advantage.
It originates from product information management (PIM) and has resulted as an
outcome of endeavors for differentiation in competed markets. Due to its origins,
the existing market paradigm is rather technology-centric, and concrete
structures and characteristics of it are still vague due to its novelty. This study
enlightens the concept by examining the full extent of PXM addressing also the
other relevant aspects in addition to technology which justifies the research for
this topic. A firm theoretical knowledge base was constructed through which the
relevant aspects to be considered in the comprehensive PXM approach were
constituted. They were utilized in the later phases of the study where the main
objective of constructing an artifact was fulfilled. The artifact, PXM business
capability model, was designed and developed following the design science
research methodology (DSRM) and TOGAF® (The Open Group Architecture
Framework) principles. The constructed business capability model illustrates the
full extent of PXM in a form of business capability map. It covers the necessary
PXM business capabilities in sensing, seizing, and transforming aspects for
ensuring the standpoint for competitive advantage and business success in long
term. PXM business capability model was developed as a part of this study in
real business environment enabled by information technology service sector case
company. The model was demonstrated and evaluated through the real business
issue cases to ensure its validity and utility for enhancing PXM understanding as
a guiding principle. As a conclusion, the business capability model was stated to
be sufficient to help solve the identified business issues and represent a
comprehensive illustration of PXM. | en |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | product experience management | |
dc.subject.other | product information management | |
dc.subject.other | business capability modeling | |
dc.subject.other | business capability map | |
dc.title | Business capability approach for product experience management | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204122241 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | kilpailuetu | |
dc.subject.yso | tuotetiedot | |
dc.subject.yso | competitive advantage | |
dc.subject.yso | product information | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |