University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Fysioterapian opettajien käsityksiä opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa : fenomenografinen tutkimus

Icon
1.7 Mb

Authors
Lovén, Marietta
Date
2022
Discipline
FysioterapiaPhysiotherapy
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ohjauksesta on tullut yhä tärkeämpi osa opettajan työtä, mutta terveysalan opettajien harjoittelun ohjaukseen käytettävät ohjausresurssit ovat niukentuneet. Lisäksi työelämän ja yhteiskunnan nopeat muutokset lisäävät ammattikorkeakoulujen uudistamistarpeita, minkä vuoksi fysioterapian opettajan roolin tutkiminen ohjatun harjoittelun kontekstissa on tärkeää, etenkin kun aiempi tutkimus aiheesta on vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fysioterapian opettajien käsityksiä opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa. Fenomenografia soveltuu tutkimusotteeksi, kun tutkimusaihetta halutaan tarkastella syvällisesti sekä lisätä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä ja kuvata tutkimuskohdetta niin kuin opettajat sen itse ymmärtävät. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen (10) fysioterapian opettajaa kuudesta eri suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Osallistujien keski-ikä oli 51-vuotta ja heidän kokemuksensa opettajana toimimisesta vaihteli neljästä (4) vuodesta 36 vuoteen ja kokemus fysioterapeuttina toimimisesta viidestä (5) vuodesta 30 vuoteen. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelulla syyslokakuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysimenetelmällä. Fenomenografisen tutkimuksen tulokset kuvaavat fysioterapian opettajien kollektiivisesti jaettuja käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä. Fysioterapian opettajien varioivat käsitykset opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa jäsentyivät kolmeksi hierarkkisesti laajenevaksi kuvaskategoriaksi. Kuvauskategorioissa fysioterapian opettajien rooli harjoittelukontekstissa käsitettiin prosessin varmistajana, näkyvänä vaikuttajana ja aktiivisena kehittäjänä. Kuvauskategorioissa varioivia teemoja tunnistettiin neljä, jotka olivat 1) pedagoginen osaaminen, 2) ammattikorkeakoulun asiantuntijaosaaminen, 3) opiskelijan ohjaus ja tukeminen ja 4) työelämäyhteistyö. Kuvauskategorioiden kriittiset erot ilmenivät tarkastelemalla, miten tunnistetut teemat näyttäytyivät eri kuvauskategorioissa. Kriittisiä aspekteja fysioterapian opettajan roolissa ohjatussa harjoittelussa olivat opiskelija- ja ohjaajalähtöisyyden huomiointi harjoitteluprosessissa, vuorovaikutus yhteistyön vahvistamisessa ja opettajan asiantuntijaosaamisen soveltaminen harjoittelukontekstissa. Aktiivisen kehittäjän kuvauskategoriaan siirryttäessä kriittisenä aspektina nähtiin fysioterapian opettajan kehittävä työote fysioterapeuttikoulutukseen, opetukseen ja käytäntöihin liittyen, työelämäyhteistyön lisääntyminen sekä alueellinen ja kansallinen vaikuttaminen opettajan roolin kautta. Tuloksia voidaan hyödyntää ammattilaisten ymmärryksen laajentamisessa ja syventämisessä, osaamisen kehittämisessä sekä mahdollisten koulutuksellisten aukkojen havaitsemisessa. ...
 
Supervision has become even more essential part of teachers’ work but healthcare educators’ resources for clinical practice supervision have reduced. In addition, rapid changes of working life and society increase higher education institutes’ need for reform why physiotherapy teachers’ role in clinical practice setting is important to study especially when previous research is minor. The aim of this study was to explore physiotherapy teachers’ conceptions of their role in physiotherapy students’ clinical practice. Phenomenography applies as research approach when research phenomenon needs to be viewed deeply and increase understanding of phenomenon of interest and describe research subject in the way that teachers understand it. The study was conducted as qualitative interview study using phenomenographic research approach. The study involved total ten (10) physiotherapy teachers from six different university of applied sciences. Participants’ average age was 51-years and their experience in teaching varied from four (4) to 36 years and experience working as a physiotherapist varied from five (5) to 30 years. Study material was collected with individual interview from September to October in 2021. Interviews were transcribed verbatim and were analyzed using phenomenographic analyzing method. Results of phenomenographic research represent physiotherapy teachers’ varying ways of understanding the phenomenon under study at the collective level. Physiotherapy teachers` varying conceptions of their role in physiotherapy students` clinical practice formed into three hierarchically expanding categories of description. Physiotherapy teachers’ role in clinical practice were understood as a process’ securer, visible influencer and as an active developer. Four dimensions of variation were identified, which were 1) pedagogical competence, 2) higher educations’ expertise, 3) students’ guidance and support and 4) collaboration with working life. Critical aspects appeared by viewing how identified dimensions of variation emerged within categories of description. Critical aspects in physiotherapy teachers’ role in clinical practice were student- and clinical supervisor-centered consideration in clinical practice process, interaction in enhancing collaboration and applying teachers’ expertise in clinical practice setting. Shifting into active developers’ category of description, physiotherapy teachers’ developmental way to act regarding physiotherapy education, teaching and practice, increased professional collaboration with workplaces, local and national influence on through teachers’ role were seen as critical aspect. Results can be utilized in expanding and deepen professionals’ understanding, increasing competence and identifying possible gaps in education. ...
 
Keywords
fysioterapia opettajan rooli ohjattu harjoittelu fenomenografia opettajat työharjoittelu harjoittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203211944

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta 

    Pääkkönen, Marko (2000)
  • Fysioterapia ohjatussa harjoittelussa : fysioterapian jäsentyminen fysioterapeutiksi opiskelun eri vaiheissa 

    Lähteenmäki, Marja-Leena (2001)
  • ”Kylhän se luo sen perustan kaikelle mitä vaikka fysioterapiassakin tehdään” : fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä terapeuttisesta vuorovaikutuksesta fysioterapian asiakas- ja potilaskohtaamisissa 

    Öhman, Sonja (2022)
    Terapeuttinen vuorovaikutus on ammattilaisen ja asiakkaan/potilaan välillä tapahtuva vuorovaikutus, jonka tavoitteena on edistää asiakkaan/potilaan elämää. Terapeuttinen vuorovaikutus eroaa siten elämän muista vuorovaiku ...
  • Fysioterapeuttien käsityksiä lasten lantionpohjan fysioterapian osaamisesta : fenomenografinen tutkimus 

    Lahti, Aliisa (2022)
    Lasten ja nuorten rakon ja suolen toimintahäiriöitä, kuten päiväkastelua ja toiminnallista ummetusta, voidaan kuntouttaa lantionpohjan fysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksessa. Lasten lantionpohjan fysioterapian ...
  • Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla 

    Komssi, Titta (2012)
    Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre