Fysioterapian opettajien käsityksiä opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa : fenomenografinen tutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ohjauksesta on tullut yhä tärkeämpi osa opettajan työtä, mutta terveysalan opettajien
harjoittelun ohjaukseen käytettävät ohjausresurssit ovat niukentuneet. Lisäksi työelämän ja
yhteiskunnan nopeat muutokset lisäävät ammattikorkeakoulujen uudistamistarpeita, minkä
vuoksi fysioterapian opettajan roolin tutkiminen ohjatun harjoittelun kontekstissa on tärkeää,
etenkin kun aiempi tutkimus aiheesta on vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää
fysioterapian opettajien käsityksiä opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa
harjoittelussa. Fenomenografia soveltuu tutkimusotteeksi, kun tutkimusaihetta halutaan
tarkastella syvällisesti sekä lisätä ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä ja kuvata tutkimuskohdetta
niin kuin opettajat sen itse ymmärtävät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen
osallistui yhteensä kymmenen (10) fysioterapian opettajaa kuudesta eri suomalaisesta
ammattikorkeakoulusta. Osallistujien keski-ikä oli 51-vuotta ja heidän kokemuksensa
opettajana toimimisesta vaihteli neljästä (4) vuodesta 36 vuoteen ja kokemus fysioterapeuttina
toimimisesta viidestä (5) vuodesta 30 vuoteen. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelulla syyslokakuussa 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin fenomenografisella
analyysimenetelmällä. Fenomenografisen tutkimuksen tulokset kuvaavat fysioterapian
opettajien kollektiivisesti jaettuja käsityksiä tutkittavasta ilmiöstä.
Fysioterapian opettajien varioivat käsitykset opettajan roolista fysioterapeuttiopiskelijoiden
ohjatussa harjoittelussa jäsentyivät kolmeksi hierarkkisesti laajenevaksi kuvaskategoriaksi.
Kuvauskategorioissa fysioterapian opettajien rooli harjoittelukontekstissa käsitettiin prosessin
varmistajana, näkyvänä vaikuttajana ja aktiivisena kehittäjänä. Kuvauskategorioissa varioivia
teemoja tunnistettiin neljä, jotka olivat 1) pedagoginen osaaminen, 2) ammattikorkeakoulun
asiantuntijaosaaminen, 3) opiskelijan ohjaus ja tukeminen ja 4) työelämäyhteistyö.
Kuvauskategorioiden kriittiset erot ilmenivät tarkastelemalla, miten tunnistetut teemat
näyttäytyivät eri kuvauskategorioissa. Kriittisiä aspekteja fysioterapian opettajan roolissa
ohjatussa harjoittelussa olivat opiskelija- ja ohjaajalähtöisyyden huomiointi
harjoitteluprosessissa, vuorovaikutus yhteistyön vahvistamisessa ja opettajan
asiantuntijaosaamisen soveltaminen harjoittelukontekstissa. Aktiivisen kehittäjän
kuvauskategoriaan siirryttäessä kriittisenä aspektina nähtiin fysioterapian opettajan kehittävä
työote fysioterapeuttikoulutukseen, opetukseen ja käytäntöihin liittyen, työelämäyhteistyön
lisääntyminen sekä alueellinen ja kansallinen vaikuttaminen opettajan roolin kautta. Tuloksia
voidaan hyödyntää ammattilaisten ymmärryksen laajentamisessa ja syventämisessä, osaamisen
kehittämisessä sekä mahdollisten koulutuksellisten aukkojen havaitsemisessa.
...
Supervision has become even more essential part of teachers’ work but healthcare educators’
resources for clinical practice supervision have reduced. In addition, rapid changes of working
life and society increase higher education institutes’ need for reform why physiotherapy
teachers’ role in clinical practice setting is important to study especially when previous research
is minor. The aim of this study was to explore physiotherapy teachers’ conceptions of their role
in physiotherapy students’ clinical practice. Phenomenography applies as research approach
when research phenomenon needs to be viewed deeply and increase understanding of
phenomenon of interest and describe research subject in the way that teachers understand it.
The study was conducted as qualitative interview study using phenomenographic research
approach. The study involved total ten (10) physiotherapy teachers from six different university
of applied sciences. Participants’ average age was 51-years and their experience in teaching
varied from four (4) to 36 years and experience working as a physiotherapist varied from five
(5) to 30 years. Study material was collected with individual interview from September to
October in 2021. Interviews were transcribed verbatim and were analyzed using
phenomenographic analyzing method. Results of phenomenographic research represent
physiotherapy teachers’ varying ways of understanding the phenomenon under study at the
collective level.
Physiotherapy teachers` varying conceptions of their role in physiotherapy students` clinical
practice formed into three hierarchically expanding categories of description. Physiotherapy
teachers’ role in clinical practice were understood as a process’ securer, visible influencer and
as an active developer. Four dimensions of variation were identified, which were 1) pedagogical
competence, 2) higher educations’ expertise, 3) students’ guidance and support and 4)
collaboration with working life. Critical aspects appeared by viewing how identified
dimensions of variation emerged within categories of description. Critical aspects in
physiotherapy teachers’ role in clinical practice were student- and clinical supervisor-centered
consideration in clinical practice process, interaction in enhancing collaboration and applying
teachers’ expertise in clinical practice setting. Shifting into active developers’ category of
description, physiotherapy teachers’ developmental way to act regarding physiotherapy
education, teaching and practice, increased professional collaboration with workplaces, local
and national influence on through teachers’ role were seen as critical aspect. Results can be
utilized in expanding and deepen professionals’ understanding, increasing competence and
identifying possible gaps in education.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta
Pääkkönen, Marko (2000) -
Fysioterapia ohjatussa harjoittelussa : fysioterapian jäsentyminen fysioterapeutiksi opiskelun eri vaiheissa
Lähteenmäki, Marja-Leena (2001) -
”Kylhän se luo sen perustan kaikelle mitä vaikka fysioterapiassakin tehdään” : fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä terapeuttisesta vuorovaikutuksesta fysioterapian asiakas- ja potilaskohtaamisissa
Öhman, Sonja (2022)Terapeuttinen vuorovaikutus on ammattilaisen ja asiakkaan/potilaan välillä tapahtuva vuorovaikutus, jonka tavoitteena on edistää asiakkaan/potilaan elämää. Terapeuttinen vuorovaikutus eroaa siten elämän muista vuorovaiku ... -
Fysioterapeuttien käsityksiä lasten lantionpohjan fysioterapian osaamisesta : fenomenografinen tutkimus
Lahti, Aliisa (2022)Lasten ja nuorten rakon ja suolen toimintahäiriöitä, kuten päiväkastelua ja toiminnallista ummetusta, voidaan kuntouttaa lantionpohjan fysioterapiaan erikoistuneen fysioterapeutin ohjauksessa. Lasten lantionpohjan fysioterapian ... -
Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla
Komssi, Titta (2012)Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.