dc.contributor.advisor | Moilanen, Johanna | |
dc.contributor.author | Marttinen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2022-03-14T11:49:44Z | |
dc.date.available | 2022-03-14T11:49:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80103 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa on selvitetty, miten psykoedukaatiota on hyödynnetty eroauttamisessa ja mitä psykoedukaatio tuo psykososiaaliseen sosiaalityöhön. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on psykososiaalinen työ, joka tuo sosiaalityön tarkastelunäkökulmaa tutkimukseen. Lisäksi aihetta tarkastellaan paikoin lastensuojelun sosiaalityön näkökulmasta. Tutkimus on laadullista tutkimusta, jossa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla on koottu psykoedukaatiota ja perheiden eroa käsittelevää tutkimusaineistoa. Aineisto koostuu kahdeksasta (8) alkuperäistutkimuksesta, joista seitsemän (7) on kansainvälistä ja yksi (1) kotimainen tutkimus.
Tutkimuksessa tuli esille psykoedukatiivisen ryhmätoiminnan hyödyllisyys eron käsittelyssä niin eron kokeiden lapsien kuin vanhempien tukena. Ryhmätyöskentelyssä yhteisen kokemuksen jakaminen toisten eron kokeiden kanssa voimauttaa ja luo vertaisuuden kokemusta. Aineistossa ryhmämuotoinen tuki oli eniten käytetty keino eron käsittelyyn. Psykoedukatiivisen ryhmätyöskentelyn avulla osallistujien erotietoisuus lisääntyi, psyykkinen hyvinvointi, resililenssi, tunnetaidot vahvistuivat ja vertaisuuden kokemus lisääntyi. Edellä mainitut teemat tulivat esille temaattisesta analyysiä hyödyntäen.
Tutkimusaineistoon ja teoriatietoon pohjautuen on nähtävissä, että psykoedukatiiviseen menetelmään liittyvät käsitteet mentalisaatio, resilienssi ja tunnetaidot vievät psykososiaalista sosiaalityötä syvemmälle asiakkaan ja hänen tilanteensa ymmärtämiseen. Työntekijän lisääntyneen ymmärryksen avulla on mahdollista työstää asiakkaan omia mielentaitoja. Tutkimuksessa ilmenee, että erityisesti vanhempien mielentaitojen vahvistuminen ja kehittyminen edistävät lapsen hyvinvointia eroprosessissa. Siksi ammattilaisen perehtyminen ja kouluttautuminen mielentaitojen käyttämisessä työssä näyttäytyy tärkeänä tavoitteena lastensuojelun sosiaalityössä ja etenkin eroauttamisessa. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Kuvaileva kirjallisuuskatsaus psykoedukatiivisesta menetelmästä eron kokeiden perheiden parissa : lapsi vanhemman mielessä eroprosessissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203141809 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | sosiaalityö | |
dc.subject.yso | avioero | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.subject.yso | psykososiaalinen tuki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |