Students’ Perceptions of the Quality of School Life, Health, and Health Behaviours in Finnish Comprehensive Schools
This study aimed to determine the quality of school life in Finnish comprehensive schools, and the extent to which the quality of school life was associated with academic achievement, perceived health, health behaviours and bullying victimization. In addition, associations with background factors such as age, gender, family affluence, and educational aspiration were examined. The data were drawn from the Finnish part of the international Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study. The survey data were collected from 13- and 15-year-old students from schools that have Finnish as their teaching language in the years 2006 (n=3405), 2010 (n=4260), and 2014 (n=3853). In general, students’ perceptions of their school were fairly positive. Younger students and girls generally reported more positive experiences than older students or boys. However, a substantial proportion of the students reported negative attitudes towards school. Binary logistic regression analysis was conducted to analyse the associations between the quality of school life and academic achievement, health behaviours, and bullying victimization. Multilevel logistic regression analyses were conducted to analyse the associations between the quality of school life and perceived health. All the dimensions of the quality of school life were to some extent associated with students’ academic achievement, health, and health behaviours. The results highlighted social relations at school, educational aspiration, and differences between boys and girls. Students who reported higher school engagement were more likely to report better academic achievement than students with lower school engagement. Better teacher relations and lower school strain predicted better achievement, better self-rated health, fewer health compromising behaviours, and fewer health complaints. Positive peer relations were associated with better self¬-rated health, higher life satisfaction, and fewer health complaints, and less bullying victimization; however, they were also associated with more health compromising behaviours. The study provides new and more detailed knowledge on quality of school life and its associations with academic achievement and students’ health, especially in the Finnish context. Furthermore, the study emphasized the importance of the quality of school life regarding not only students’ academic achievement but also their health.
...
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen kouluelämän koettu laatu on suomalaisissa kouluissa ja missä määrin kouluelämän laatu on yhteydessä nuorten koulumenestykseen, terveyteen, terveyskäyttäytymiseen ja kiusatuksi joutumiseen. Yhteyksiä tarkasteltiin myös muutamien taustatekijöiden, kuten iän, sukupuolen, perheen varallisuuden ja koulutusorientaation, mukaisissa ryhmissä. Tässä tutkimuksessa on käytetty aineistoa kansainvälisestä WHO-Koululaistutkimuksesta. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin kouluista, joissa opetuskieli on suomi. Kyselyyn osallistui 13- ja 15-vuotiaita oppilaita vuosina 2006 (n=3405), 2010 (n=4260) ja 2014 (n=3853). Yleisesti ottaen oppilaiden kokemukset koulusta olivat melko myönteisiä. Nuoremmat koululaiset ja tytöt raportoivat yleisemmin positiivisia kokemuksia kuin vanhemmat oppilaat tai pojat. Kuitenkin huomattavan suuri osa oppilaista raportoi negatiivisia asenteita koulua kohtaan. Kouluelämän laadun, koulumenestyksen ja terveyskäyttäytymisen välisiä yhteyksiä tutkittiin logistisella regressioanalyysilla ja kouluelämän laadun ja koetun terveyden välisiä yhteyksiä tutkittiin monitasoisilla logistisilla regressioanalyyseillä. Kaikki kouluelämän laadun ulottuvuudet olivat jossain määrin yhteydessä oppilaiden koulumenestykseen, koettuun terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen. Tässä tutkimuksessa tutkituista tekijöistä korostuivat sosiaaliset suhteet koulussa ja koulutusorientaatio sekä erot tuloksissa tyttöjen ja poikien välillä. Oppilaat, jotka olivat sitoutuneita kouluun menestyivät koulussa paremmin. Hyvät opettaja-oppilassuhteet ja koulutyön vähäisempi koettu rasittavuus olivat yhteydessä parempaan koulumenestykseen, parempaan itsearvioituun terveyteen, vähäisempään oireiluun ja vähäisempään riskikäyttäytymiseen. Hyvät oppilassuhteet olivat yhteydessä parempaan itsearvioituun terveyteen, elämäntyytyväisyyteen, vähäisempään oireiluun ja vähäisempään kiusatuksi joutumiseen, mutta myös yleisempään riskikäyttäytymiseen. Tutkimus tarjoaa uutta ja tarkentavaa tietoja kouluelämän laadusta ja sen yhteyksistä koulumenestykseen ja oppilaiden terveyteen Suomessa. Lisäksi tämä tutkimus vahvisti kouluelämän laadun merkitystä paitsi oppilaiden koulumenestykselle myös heidän terveydelleen.
...




ISBN
978-951-39-8945-3Contains publications
- Artikkeli I: Haapasalo, I., Välimaa, R., & Kannas, L. (2010). How Comprehensive School Students Perceive their Psychosocial School Environment. Scandinavian Journal of Educational Research, 54(2), 133-150. DOI: 10.1080/00313831003637915
- Artikkeli II: Haapasalo, I., Välimaa, R., & Kannas, L. (2012). Associations between Finnish 9th grade students' school perceptions, health behaviors, and family factors. Health Education, 112(3), 256-271. DOI: 10.1108/09654281211217786
- Artikkeli III: Markkanen, I., Välimaa, R., & Kannas, L. (2019). Associations between Students' Perceptions of the Psychosocial School Environment and Indicators of Subjective Health in Finnish Comprehensive Schools. Children and Society, 33(5), 488-502. DOI: 10.1111/chso.12334. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/66487
- Artikkeli IV: Markkanen, I., Välimaa, R., & Kannas, L. (2021). Forms of Bullying and Associations Between School Perceptions and Being Bullied Among Finnish Secondary School Students Aged 13 and 15. International Journal of Bullying Prevention, 3(1), 24-33. DOI: 10.1007/s42380-019-00058-y
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten painon kokeminen ja laihduttaminen : Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study ja WHO-koululaistutkimus
Ojala, Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Inequalities in Adolescent Health and Life Satisfaction : Evidence from the Health Behaviour in School-Aged Children Study
Chzhen, Yekaterina; Bruckauf, Zlata; Ng, Kwok; Pavlova, Daria; Torsheim, Torbjorn; Matos, Margarida Gaspar de (UNICEF, Office of Research, 2016) -
Translation and Validation of a Brief Health Literacy Instrument for School-Age Children in a Danish Context
Bonde, Ane H.; Stjernqvist, Nanna W.; Klinker, Charlotte D.; Maindal, Helle T.; Paakkari, Olli; Elsborg, Peter (SLACK, Inc., 2022)Low health literacy (HL) is associated with adverse health behaviors and poor health, and brief, high-quality instruments for measuring HL in children are scarce. The Health Literacy for School-Aged Children (HLSAC) ... -
Health promotion activities of sports clubs and coaches, and health and health behaviours in youth participating in sports clubs: the Health Promoting Sports Club study
Kokko, Sami; Selänne, Harri; Alanko, Lauri; Heinonen, Olli J.; Korpelainen, Raija; Savonen, Kai; Vasankari, Tommi; Kannas, Lasse; Kujala, Urho; Aira, Tuula; Villberg, Jari; Parkkari, Jari (BioMed Central Ltd., 2015)Introduction: Sports clubs form a potential setting for health promotion, but the research is limited. The aim of the Health Promoting Sports Club (HPSC) study was to elucidate the current health promotion activities ... -
Associations between Students' Perceptions of the Psychosocial School Environment and Indicators of Subjective Health in Finnish Comprehensive Schools
Markkanen, Ilona; Välimaa, Raili; Kannas, Lasse (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2019)The study examined how far students’ perceptions of the psychosocial school environment are associated with self‐rated health, life satisfaction and subjective health complaints. Students’ perceptions were associated with ...