dc.contributor.advisor | Leppäniemi, Matti | |
dc.contributor.author | Letonsaari, Toni | |
dc.date.accessioned | 2022-01-19T06:47:23Z | |
dc.date.available | 2022-01-19T06:47:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79415 | |
dc.description.abstract | Micro-mobility ideologiaan perustuva vuokrattava sähkökäyttöinen potkulauta on uusi kuljetusmuoto, joka on vakiinnuttanut asemansa Suomessa viimeisten vuosien aikana. Aihe-alue on samalla herättänyt voimakasta keskustelua, niin kulkuneuvojen puolesta kuin vastaan. Huomiota ovat herättäneet varsinkin potkulautojen pysäköintiongelmat ja niiden turvattomuus. Sähköpotkulautojen rajallinen ymmärrys on hidastanut kulkuneuvon integroitumista osaksi kaupungin julkista liikennettä ja kulkumuodon kehitystä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ottaa askel kohti sähköpotkulautailijan käyttäytymisen ymmärtämistä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää micro-mobilityn tuomaa lisäarvoa kuluttajille, keskittyen sähköpotkulautoihin. Lisäksi tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, minkälaisessa tilanteessa kuluttajat valitsevat kulkumuodoksi sähköpotkulaudan. Ympäristönäkökulma huomioon ottaen oli myös mielekästä selvittää mikä kulkumuoto yleisesti korvataan, kun valinta muodostuu sähköpotkulautaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla kymmentä aktiivista sähköpotkulaudan käyttäjää. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja litteroitua aineistoa analysoitiin teemoittelun ja sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että sähköpotkulaudan käyttöön suhtauduttiin yleisellä tasolla positiivisesti. Sähköpotkulaudan valinnan perusteena toimivat selkeät päämotiivit, joita olivat nopeus ja helppous. Haastateltavat luottivat sähköpotkulautojen hyvään saatavuuteen ja uskoivat kulkumuodon olevan nopein vaihtoehto keskusta-alueella. Sähköpotkulautailun käyttömotiivit vaihtelivat riippuen siitä, toteutettiinko matka yksin vai osana ryhmää. Huolta kulkumuodosta herätti laitteiden turvattomuus ja huolimaton ajotapa. Erityisesti alkoholinvaikutuksen alaisena ajaminen liitettiin yleisesti sähköpotkulautailun haitaksi. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | micro-mobility | |
dc.subject.other | sähköpotkulauta | |
dc.subject.other | on-demand talous | |
dc.subject.other | MaaS | |
dc.title | Sähköpotkulaudat : liikkumisen uudet tuulet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202201191183 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | liikenne | |
dc.subject.yso | potkulaudat | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | kulkuneuvot | |
dc.subject.yso | jakamistalous | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |