Ohjaustyö rikos- ja riita-asioiden sovittelupalveluissa : sovittelun ohjaajien työnkuva ja ohjaustyön arvot
Tekijät
Päivämäärä
2021Tässä tutkielmassa tarkastellaan rikos- ja riita-asioiden sovittelun ohjaajien työnkuvaa sekä ohjaustyön taustalla vaikuttavia arvoja. Sovittelun ohjaajien arvoja tarkastellaan suhteessa restoratiivisen oikeuden arvoihin ja periaatteisiin sekä sosiodynaamisen ohjauksen eettiseen, käytännölliseen teoriaan. Tutkielman tavoitteena on vahvistaa marginaalisen ohjaajajoukon ammatillista identiteettiä ja tunnistaa ohjausasiantuntijuutta sovittelun kentällä. Tarkoitus on antaa ääni suomalaisille sovittelun ohjaajille itselleen, ja tarkastella heidän kertomustensa kautta ohjauskäsitystä sekä restoratiivista arvopohjaa siinä.
Tutkielmaa varten suomalaisilta sovittelun ohjaajilta kerättiin kyselyaineisto. Kyselyyn vastasi n.23% potentiaalisista vastaajista. Kyselyaineiston lisäksi tutkimusaineistoksi kerättiin neljästä ohjaajakertomuksesta koostuva haastat-teluaineisto. Aineistoa täydensi myös yksi kirjallinen ohjaajakertomus. Tässä tutkielmassa kyselyaineisto toimii ohjaustyön työskentelyolosuhteita kuvaavana aineistona ja haastatteluin kerätty ohjaajakertomusaineisto edustaa tutkielman laadullista ydintä. Ohjaajakertomusaineisto analysoitiin narratiivisin tutkimusmenetelmin. Kerronnassa ilmeneviä ohjaajien arvoja tutkittiin erityisesti ihmis-, tieto-, vapaus- ja vastuukäsitysten kautta. Aineistot yhdistämällä pyrittiin luomaan syvempi kuva ohjaajien työskentely-ympäristön ja -olosuhteiden sekä restoratiivisen oikeuden edellyttämän, arvoperustaisen toiminnan kokonaisuudesta.
Sovittelun ohjaajien työnkuvaa voi luonnehtia monipuoliseksi ja arvoperustaa restoratiivisen ajattelun läpäisemäksi. Sovittelun ohjaajien ihmiskäsitys näyttäytyy holistisena, tietokäsitys konstruktivistisena, vapauskäsitys oikeudellisena ja vastuukäsitys normatiivisena. Tutkielma osoittaa, että sovittelun ohjaustyön jäsentäminen sosiodynaamisen ohjausteorian avulla tukisi erittäin hyvin restoratiivisen oikeuden arvojen mukaisen ohjaustoiminnan ylläpitoa ja kehittämistä. Uudelleenjäsentäminen ja teoreettinen vahvistaminen edistäisi osaltaan myös sovittelun ohjaajien marginaalisen ammattilaisjoukon kollektiivisen ammatti-identiteetin kehittymistä. Tunnistamalla ja tunnustamalla sovittelualan ohjaustyön teoreettinen tausta ja siten ohjausasiantuntijuus, sovittelun ohjaustyötä olisi esimerkiksi mahdollista säännellä tarkemmin sovittelulaissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Ohjaustyö ja nuorten toimintavalmiudet kesätyöjaksolla
Vilkman, Minna; Kalalahti, Mira (Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, 2023)Tässä abstraktissa kuvaan tekeillä olevaa suomenkielistä tutkimusartikkeliamme, itsereflektiotani tutkijana sekä nuorisotyön hanketta, jota artikkelimme käsittelee. En tee syväsukellusta teoriataustaan, vaan toivon herättäväni ... -
Ohjaajien näkemyksiä verkkoyhteisöpalvelujen eettisestä käytöstä
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2020) -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.