dc.contributor.author | Virtanen, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2021-11-26T06:33:48Z | |
dc.date.available | 2021-11-26T06:33:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78796 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin kristityn opettajan hengellisen vakaumuksen merkitystä hänen työssään. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millä tavoin uskonnollinen vakaumus ilmenee uskovan opettajan opetuksessa opettajan oman kokemuksen mukaan sekä millainen kokemus omasta opettajuudestaan uskovalla
opettajalla on 2020-luvun koulumaailmassa.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toteuttamalla puolistrukturoidut teemahaastattelut yhdeksälle itsensä uskovaksi kokevalle opettajalle. Aineisto analysoitiin temaattisen ja tulkitsevan fenomenologisen analyysimenetelmän yhdistelmän avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen jäsentämisessä
hyödynnettiin teemakarttaa ja toisessa ilmiötä havainnollistavaa kehää.
Tulokset osoittivat, että kristityn opettajan usko ilmenee hänen työssään tahdosta huolimatta. Erityisesti opettajan arvot, persoona ja autonomia ovat avainasemassa uskon ilmenemisen suhteen. Myös opetussuunnitelma ja suomalaisen koulukulttuurin kristillinen tausta nähtiin uskon ilmenemisen välineinä.
Tulosten mukaan uskovat opettajat kokevat voivansa toimia luokassa omalla persoonallaan, mutta omasta uskosta saatetaan joutua joustamaan ulkopuolisten henkilöiden tai tekijöiden vuoksi. Joustaminen omista arvoista, uskosta ja minuudesta aiheuttaa opettajassa usein kielteisiä tuntemuksia. Tämä puolestaan
saattaa olla riskitekijä uskovien opettajien työssä jaksamiselle. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | uskova opettaja | |
dc.title | Kristillinen vakaumus uskovan opettajan työssä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111265803 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kristillisyys | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | uskonto ja uskonnot | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | uskonnollisuus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | vakaumus | |
dc.subject.yso | usko | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |