Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.authorPekkala, Lotta
dc.date.accessioned2021-11-22T06:10:04Z
dc.date.available2021-11-22T06:10:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78731
dc.description.abstractLasten ja nuorten lukutaitoa ja -motivaatiota pidetään heikentyneisyydessään huolestuttavana ilmiönä nyky-Suomessa. Avainasemassa lukutaidon kehittämisessä on lapsille ja nuorille suunnattu ja heitä kiinnostava kirjallisuus. Lukutaidosta ja lukuharrastuksesta puhuttaessa korostuu kuitenkin usein pelkkä kaunokirjallisuus, ja kirjallisuuden toinen merkittävä haara, tietokirjallisuus, jää sivuun. Tämä tutkielma tarkasteleekin, miten nuoriin lukijoihin pyritään vaikuttamaan lapsille ja nuorille suunnatussa tietokirjallisuudessa retoristen keinojen ja huumorin kautta. Tutkimusaineistona toimii Maria Laakson vuonna 2019 julkaistu lasten ja nuorten tietoteos Taltuta klassikko! Tutkimus perustuu seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Millaisin retorisin keinoin kohdeyleisöön pyritään vaikuttamaan? 2) Miten retoristen keinojen käyttö luo vaikuttavuutta tekstiin? 3) Millaiset retoriset keinot rakentavat huumoria tekstissä? Tutkielmassa hyödynnetään uuden retoriikan ja huumorin tutkimusalojen tietoa sekä teoriataustaa pohjustaessa että aineistoa analysoidessa. Analyysimenetelmänä toimii retorinen analyysi, jonka kautta aineistosta nostetaan esiin retorisia keinoja ja analysoidaan niiden vaikuttavuutta nuoren lukijan näkökulmasta. Huumoria ei käsitellä tutkimuksessa yhtenä retorisena keinona, vaan aineiston laajempana sävynä, jota retoriset keinot rakentavat. Samalla huumori kuitenkin nähdään myös olennaisena keinona vaikuttaa nuoriin. Aineiston analyysin perusteella selviää, että nuoriin pyritään vaikuttamaan hyödyntämällä useita eri retorisia keinoja. Aineistossa hyödynnetyistä retorisista keinoista korostuvat metaforan, värittävien ilmaisujen, rinnastusten ja esimerkkien, puhekielen, maksiimien sekä puhuttelun käyttö. Retoristen keinojen käytön vaikuttavuus perustuu siihen, että ne hyödyntävät nuorille tuttuja ilmiöitä ja nuorten kielenkäyttöön yhdistettävää kieltä. Huumori rakentuu retoristen keinojen käytön myötä, ja näyttäytyy tekstissä vaihtelevasti ironiana ja rekisterin rikkoutumisen seurauksena muodostuvana huumorina. Tutkimustulosten perusteella voidaan siis todeta, että nuoriin kohdeyleisönä pyritään vaikuttamaan suhteuttaen tietotekstiä heidän omaan elämäänsä useiden retoristen keinojen kautta.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherretoriset keinot
dc.subject.otherinkongruenssiteoria
dc.titleRetoriset keinot ja huumori Maria Laakson teoksessa Taltuta klassikko!
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111225742
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysonuortenkirjallisuus
dc.subject.ysotietokirjallisuus
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot