dc.contributor.advisor | Lähdesmäki, Tuuli | |
dc.contributor.author | Mickels, Mia | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T07:54:44Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T07:54:44Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78716 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan tunteita kahdesta taideteoksesta, kahden eri pandemian ajalta. Teokset ovat peräisin mustan surman ja koronana tunnetun (SARS-CoV-2) pandemian ajalta. Tutkielmassa pyrin vertailemaan kahden teoksen välittämiä tunteita, mahdollisten esitettyjen tunteiden havaintoa teoksesta ja teoksen katsojan tunnekokemuksia taidetta kohtaan. Vertailen siis kahden eri pandemian taidetta toisiinsa niiden tunneilmaisun perusteella. Pohjustan teosanalyysiä käymällä läpi kummankin aikakauden keskeisiä piirteitä ja vaikutuksia kuvataiteeseen, jotta teosten ajallinen ja yhteiskunnallinen konteksti tulevat selväksi. Käytän osana teosanalyysiä tunneteoriaa ja erittelen valitsemiani teoksia erityisesti Damien Freemanin esittelemien teorioiden ja mietteiden kautta. Tutkielman rajallisuuden takia valitsin ainoastaan yhden teoksen kummankin pandemian ajalta analysoitavaksi. Tutkielma pyrkii vastaamaan tutkimuskysymyksiin, kuten miten pandemian aikana koetut tunnetilat näkyvät teoksissa? Miten ja millaisia tunteita ja symboliikkaa teokset pyrkivät esittämään? Miten mustan surman ja koronapandemian taiteen tunneilmaisu eroavat toisistaan? Valitut teokset ovat peilejä aikakausiensa tapahtumille ja kokemuksille. Niiden tekijöiden käyttämä kuvakieli heijastaa tunnetiloja, joita taiteilijat ovat kokeneet teoksia tehdessään. Teokset ovat otoksia historiasta ja tunnetiloista, joita pandemioiden aikana on koettu. Tarkastelen teoksista tunteita, sillä pohjimmiltaan tunteet ovat avain teosten keskeisimpiin merkityksiin. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tunneteoria | |
dc.subject.other | teosanalyysi | |
dc.title | Pandemian taide : vertailu tunneilmaisusta kahden pandemian aikaisessa teoksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111195727 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | musta surma | |
dc.subject.yso | pandemiat | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | taidehistoria | |
dc.subject.yso | epidemiat | |
dc.subject.yso | mediataide | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |