Osallisuuden ulottuvuuksia kulttuuriympäristössä : lähiluvussa opetus- ja kulttuuriministeriön sekä ympäristöministeriön kulttuuriympäristöstrategia
Tutkielma tarkastelee osallisuutta kulttuuriympäristössä. Kriittisen tutkimusstrategian keinoin analysoidaan, minkälaisena osallisuus näyttäytyy ja minkälaisia osallisuuteen liittyviä ongelmia ja haasteita kulttuuriympäristötyön puitteissa esiintyy sekä pohditaan, kuinka osallisuutta alalla voisi paremmin huomioida. Tutkimuskysymys kuuluu: mitä on osallisuus ja kuuluminen kulttuuriympäristössä? Aineistona toimii opetus- ja kulttuuriministeriön ja ympäristöministeriön julkaisema Kulttuuriympäristöstrategia 2014–2020 (2014) sekä kulttuuriympäristöstrategian toimeenpanosuunnitelma (2015), joiden pohjalta analysoidaan, minkälaisena osallisuus näyttäytyy kulttuuriympäristöstrategiassa, minkälaista käsitystä osallisuudesta ja minkälaisia osallisuuden mahdollisuuksia strategia ja sen toimeenpanosuunnitelma luovat. Aineistoa analysoidaan lähiluvun ja sisällönanalyysin sekä siihen liittyvän teemoittelun menetelmillä. Sekä osallisuuden, että kulttuuriympäristöjen suhteen keskeisiksi yhdistäviksi teemoiksi muodostetaan kulttuurinen kestävyys ja kulttuuriympäristökasvatus, toimijuus ja ympäristösuhde sekä identiteetti, kuuluminen ja valta. Tutkimustuloksena rakennetaan jäsennys osallisuudesta kulttuuriympäristöissä, joka kokoaa teemat yhteen, kytkee ne toisiinsa sekä laajempaan teoriataustaan.
Tutkielma tuloksineen on ajankohtainen niin kestävää kehitystä ja kulttuurista kestävyyttä ajatellen kuin yhteydestään keskusteluun osallisuudesta kulttuurin alalla. Osallisuuden kokemus ja kuulumisen tunne ovat tärkeitä yksilöiden hyvinvoinnille. Laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta tarkasteltuna yksilöiden hyvinvointi on keskeistä kestävän kehityksen ja siihen nivoutuvan kulttuurisen kestävyyden toteutumiselle. Kulttuuriympäristöjen ja kulttuuriperinnön suojelu on mahdollista vain osallisuuden ja kuulumisen kokemusten synnyttämän motivaation, suojelunhalun, myötä.
Jäsennys osallisuudesta helpottaa kokonaisuuden hahmottamista ja toimii esimerkiksi kulttuuriympäristökasvatuksen toimintojen sekä kulttuurisesti kestävien valintojen perustelussa. Syntynyt jäsennys osallisuudesta osoittaa, kuinka osallisuutta voidaan huomioida kulttuuriympäristötyön puitteissa toiminnan eri tasoilla ja kuinka tehdyt valinnat ja päätökset vaikuttavat kasautuvasti yksilötason osallisuuden ja kuulumisen kokemukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lastensuojelun jälkihuolto sosiaalisen osallisuuden ulottuvuuksia rakentamassa
Virtanen, Liisa (2024)Maisterintutkielmassani tarkastelen sosiaalisen osallisuuden ulottuvuuksia lastensuojelun jälkihuoltoon liittyen sekä lastensuojelun jälkihuoltoon oikeutettujen nuorten aikuisten asemointeja näissä sosiaalisen osallisuuden ... -
Vertaisohjaajien osallisuuden rakentuminen kulttuuripajatoiminnassa
Vornanen, Marjo (2019)Yhteiskunnan rakenteet syrjäyttävät ja luovat eriarvoisuutta, ja yksilöiden omat haaveet ja toiveet jäävät organisaatioiden ja yhteiskunnan sanelemiin reunaehtoihin. Heikommassa asemassa olevat kamppailevat oman toipumisen ... -
Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
Väänänen, Anna (2024)Tämä Pro Gradu-tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmiä ja toimintatapoja lähestyen aihetta kulttuuriympäristökasvatuksellisesta näkökulmasta. Tutkimus käsittelee Suomen ... -
Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
Nieminen, Iida (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus ja opetus tukevat lievästi kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä. Keskeisenä ajatuksena oli elämäntaitojen ... -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.