Show simple item record

dc.contributor.advisorPulkkinen, Mirja
dc.contributor.authorTasala, Kinna
dc.date.accessioned2021-11-15T10:51:12Z
dc.date.available2021-11-15T10:51:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78651
dc.description.abstractOpintotietojärjestelmä on tärkeä osa korkeakoulujen toimintaa opiskelijoiden ja korkeakoulun välisen toiminnan sujuvuuden ja onnistumisen näkökulmasta. Tietojärjestelmien kehittämis- ja käyttöönottoprojektit epäonnistuvat varsin usein, joten tämä riski on otettava huomioon myös opintotietojärjestelmän tilanteessa. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla opintotietojärjestelmän kehittämistä voidaan ohjata tavoitteellisesti niin, että kaikki sen käyttäjäryhmät otetaan tasapainoisesti huomioon. Tutkimuksessa kehitettiin Design science -menetelmällä malli, opintotietojärjestelmän kehittämiskartta, jonka avulla voidaan havaita kehittämistarpeita ja priorisoida niitä perustellusti ohjelmiston kehittäjälle. Tämä auttaa kehitysresurssien tehokkaassa suuntaamisessa. Aluksi tutkimuksessa käsiteltiin teoriaa ja aikaisempia tutkimuksia, joiden pohjalta luotiin ensimmäinen versio mallista. Tämän jälkeen mallia jatkokehitettiin esimerkkitapauksen avulla. Mallin demonstrointi toteutettiin esimerkkitapauksen avulla. Lopuksi malli esiteltiin kohderyhmille ja siitä kerättiin arviointitietoa, jonka pohjalta mallin arviointi toteutettiin. Näiden pohjalta malli todettiin käyttökelpoiseksi.fi
dc.description.abstractIn the context of higher education institutions, a student information system is an important part of its operations from the perspective of smooth and successful actions between students and higher education institutions. Information systems development and implementation projects are often considered to be unsuccessful. Therefore, this risk needs to be considered also in the case of student information system. The aim of this master’s thesis is to find out how a student information system development can be guided goal-oriented and by means that all its user groups are paid attention to in a balanced way. This study was conducted using Design Science Research Methodology. The framework, the development map for student information systems, was developed in the study. It helps to identify development needs and prioritize them in a justified way. After this, it is possible to communicate about identified needs with the system developer. This helps to target development resources effectively. At first, theory and earlier studies about the topic were studied and discussed. Based on this, the first version of the framework was developed. The framework was demonstrated with a case example. Finally, the framework was presented, and evaluation data was collected during the presentations. The evaluation of the framework was conducted based on collected evaluation data. Based on this, the development map for student information systems was found to be usable.en
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheropintotietojärjestelmä
dc.subject.otherstrategiakartta
dc.subject.othertavoitteellinen kehittäminen
dc.titleOpintotietojärjestelmän tavoitteellinen kehittäminen kehittämiskartan avulla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111155664
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysotiedonhallinta
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright