dc.contributor.advisor | Hallila, Mika | |
dc.contributor.author | Lehtinen, Ulla | |
dc.date.accessioned | 2021-10-18T05:47:49Z | |
dc.date.available | 2021-10-18T05:47:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78233 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan, miten Margaret Atwoodin dystopiaromaaniin perustuvassa The Handmaid’s Tale (2017–) -televisiosarjassa representoidaan raiskausta ja raiskauksen uhreja. Tavoitteena on selvittää, toisintavatko vai murtavatko sarjassa esitetyt raiskauksen ja raiskauksen uhrin representaatiot raiskausmyyttejä, jotka ovat stereotyyppisiä, haitallisia ja virheellisiä käsityksiä raiskauksista, niiden tekijöistä ja uhreista. Tutkimus kytkeytyy laajempaan kysymykseen siitä, onko seksuaalisen väkivallan representaatioiden kautta mahdollista kritisoida seksuaalista väkivaltaa.
Tutkimus osoittaa, että The Handmaid’s Tale käsittelee raiskausta eettisemmin ja feministisemmin kuin moni muu televisiosarja television historian aikana. Sarja onnistuu myös murtamaan lukuisia haitallisia käsityksiä raiskauksista ja sen uhreista hyödyntämällä raiskausmyyttejä kerronnassaan. Sarja esimerkiksi murtaa käsitystä siitä, että raiskaus voi olla ainoastaan teko, jossa tekijä käyttää fyysistä väkivaltaa ja uhri vastustelee raiskaajaa. Sarja myös tekee näkyväksi tapoja, joilla naisia on syyllistetty raiskauksesta länsimaisessa yhteiskunnassa.
Samanaikaisesti sarja kuitenkin myös rakentaa raiskausmyyttiä, jonka mukaan raiskauksen seuraukset eivät ole kovin vakavia tai kauaskantoisia. Tämä tulee esiin sarjan päähenkilö Junen kautta, jonka käytökseen raiskaustrauma ei vaikuta juuri ollenkaan. Junelta myös odotetaan vahvaa toimijuutta eli kykyä toimia itse siten, että häneen kohdistuva väkivalta loppuu. Tämän representaation kautta sarja rakentaa idealisoitua kuvaa raiskauksen uhreista.
Tutkimusmetodina käytettiin representaatioanalyysiä, ja aineisto rajattiin käsittämään televisiosarjan kaksi ensimmäistä tuotantokautta. Tutkimus kytkeytyy feministisen elokuva- ja televisiotutkimuksen ja väkivaltatutkimuksen perinteisiin. Tutkielma on artikkelimuotoinen ja koostuu tutkimusartikkelista ja laajennetusta johdanto-osiosta. Johdanto-osiossa artikkeli kytketään laajempaan kontekstiin ja tutkimuksellisia valintoja perustellaan laajemmin kuin mitä rajallisen mittaisessa tutkimusartikkelissa on ollut mahdollista. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | raiskausmyytti | |
dc.title | Raiskausmyytit ja raiskauksen uhrin representaatio The Handmaid’s Tale -televisiosarjassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110185264 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | raiskaus | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | uhrit | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | elokuvataide | |
dc.subject.yso | televisiosarjat | |
dc.subject.yso | seksuaalinen hyväksikäyttö | |
dc.subject.yso | feminismi | |