Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKokkonen, Marja
dc.contributor.authorHänninen, Tuomas
dc.date.accessioned2021-08-10T06:04:06Z
dc.date.available2021-08-10T06:04:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77299
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus oli avata kehollisen oppimisen teoriaa ja luoda sen perusteella sovelluksia yläkoulun terveystiedon luokkahuoneopetukseen. Toteutin tutkielman keräämällä kehollisen oppimisen tutkimusmateriaalia ja loin niistä sovelluksia yläkoulun terveystiedon tunneille. Tutkimusten ja lähdemateriaalin perusteella kehollisella oppimisella on yhteyksiä jo aikaisemmin kehiteltyihin oppimisen teorioihin, kuten Kolbin kokemukselliselle oppimiselle, Deweyn kasvatusfilosofialle ja Piagen kasvatusajattelulle. Tähän tutkielmaan valittujen tutkimusten ja muun lähdemateriaalin perusteella kehollinen oppiminen on jaettavissa kolmeen eri kategoriaan: kehotietoisuuteen, keholliseen tietoon sekä liikunnan ja oppimisen väliseen yhteyteen. Tutkielmani käytännön osuudessa sovelsin kehollisen oppimisen lähdekirjallisuutta luodakseni viisi erilaista kehollista oppimista hyödyntävää tuntisovellusta yläkoulun terveystiedon tunneille. Tuntisovellukset ovat lisäksi linkitettyinä nykyisen opetussuunnitelman perusteiden (2014) terveystieto oppiaineen tavoitteisiin. Kaikki tunnit sovelsivat ainakin yhtä kehollisen oppimisen osa-aluetta. Tuntisovellukset sisältävät niin erillistä liikettä, kuin myös tunnin aiheisiin integroitua liikettä. Lähdekirjallisuuden perusteella pelkkä liike voi olla oppimista edistävä tekijä, mutta oppimista edesauttaa vielä enemmän se, jos liike on jollain tavalla integroituneena tunnin oppimistavoitteiden kanssa. Näiden tuntisovellusten tarkoituksena oli tarjota esimerkkejä ja jatkosovellusmahdollisuuksia opettajaksi opiskeleville ja opettajille istumista vähentävien tuntisuunnitelmien luomisen tueksi. Jatkossa tulisi tutkia kehollisen oppimisen tuntisovelluksia käytännön luokkahuone tilanteissa esimerkiksi interventiotutkimuksen muodossa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to give an introduction to the theory of embodied learning and its implications in a real-world classroom setting. I conducted my study by searching and reviewing studies about embodied learning. According to source material the pedagogical roots of embodied learning originate from Kolbs experimental learning, from Deweys philosophy of education and from Piages thoughts regarding education. Embodied learning can be divided into three main categories: body awareness, embodied cognition and the link between exercise and learning. The second part of this thesis focused on understanding the theory part of this thesis and then developing five different real-life classroom examples of embodied learning. Every example uses at least one of the three main categories of embodied learning. Movement as embodied learning is utilized in the forms of non integrated movement and integrated movement. Research suggests that non integrated movement could be beneficial when it comes to learning outcomes but when the movements are integrated to the learning subject the learning outcomes could be even greater. The purpose of these applications of embodied learning in a classroom setting was to provide examples to teachers and teacher student so they could use this information in their own work or studies. The purpose of this whole thesis as a whole was to provide information and understanding about the theory of embodied learning and its application to help other students, teachers or researcher in the future. It would be great to see real world classroom interventions that focus on the pedagogy of embodied learning and it’s learning outcomes.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkehollinen oppiminen
dc.subject.otherkehotietoisuus
dc.subject.otherliikunta ja oppiminen
dc.titleKehollinen oppiminen : kehollisen oppimisen teoria ja käytännön sovelluksia terveystiedon luokkahuoneopetukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108104464
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoruumiillisuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoliike
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoterveystieto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot