dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Lauri | |
dc.date.accessioned | 2021-07-12T05:31:42Z | |
dc.date.available | 2021-07-12T05:31:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77075 | |
dc.description.abstract | Twitch-suoratoistopalvelun ympärille on viime vuosina muodostunut kasvava ja kehittyvä
kielenkäytön kulttuuri, jonka keskeisenä osana toimivat lukuisat emojit. Twitch-sivuston
omanlainen emoji-valikoima ja -kulttuuri toimivat kynnyksenä ymmärtää sivuston chathuoneissa käytettyä kommunikaatiota.
Tämän tutkimuksen katsauksella yhden Twitch.tv-kanavan chat-huoneen kielenkäyttöön oli
tarkoitus selvittää, millaisia asioita emojeilla kommunikoidaan käyttäjien mielestä ja kuvailla,
miten niitä tosiasiassa käytetään. Kyselyn avulla tämä tutkimus selvitti, tulkitsevatko käyttäjät
tiettyjen emojien semanttiset merkitykset samalla tavalla ja millaisia tunnetiloja ja asenteita
käyttäjät uskovat näiden emojien viestivän. Pääasiallisena tutkimustapana käytettiin laadullista
tapaustutkimusta, jonka avulla Twitch-sivuston chat-viesteissä ilmenevää emojien käyttöä
kuvailtiin kielellisestä näkökulmasta kyselyn tuloksiin viitaten. Eräänä tapaustutkimuksen
tavoitteena oli osoittaa emojien käytön kielellinen arvo tilanteissa, joissa muita yhtä tehokkaita
tapoja ilmaista tunnetiloja tai asenteita ei ole.
Tutkimuksessa selvisi, että tapauksen käyttäjät tulkitsevat tutkitut emojit hyvin samalla tavalla
ja käyttävät niitä samankaltaisiin tarkoituksiin. Tutkitut emojit viestivät pääosin ironiaa,
huvittuneisuutta, jännitystä, pelkoa ja ivallisuutta, mutta käyttäjien kuvailemissa merkityksissä
oli myös hienovaraisia nyansseja, kuten millaista huvittuneisuutta tai pelkoa ne ilmaisevat.
Merkitysten tulkinnanvaraisuuden ja monimuotoisuuden takia emojeilla viestimisessä on myös
mahdollisuus väärinymmärryksien syntymiseen. Emojit Twitchissä paljastuivat kuitenkin
hienovaraisiksi ja tehokkaiksi työkaluiksi digitaalisen kommunikaation kontekstissa. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | A case study of the linguistic role of emoji in Twitch chat rooms | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202107124260 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | emojit | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | sanaton viestintä | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | meemit | |
dc.subject.yso | emojis | |
dc.subject.yso | social media | |
dc.subject.yso | communication | |
dc.subject.yso | nonverbal communication | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | memes | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |