Show simple item record

dc.contributor.advisorToivanen, Pekka
dc.contributor.authorHulkko, Mia-Leena
dc.date.accessioned2021-06-09T08:01:18Z
dc.date.available2021-06-09T08:01:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76383
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käsitellään peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhdetta, sekä millä tavoilla musiikintunnit tukevat tätä musiikkisuhdetta. Tutkielma on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka koostuu neljän peruskouluikäisen maahanmuuttajan sekä kahden luokanopettajan haastatteluista. Näillä haastateltavilla ei ole keskenään opettaja-oppilas suhdetta. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan musiikkisuhdetta käsitteenä, monikulttuurista musiikkikasvatusta sekä opetussuunnitelman ajatuksia näistä kummastakin. Tutkimustuloksena voidaan sanoa, että haastattelemillani maahanmuuttajilla on olemassa selkeä musiikkisuhde. Kuitenkaan musiikkisuhde oman synnyinmaan musiikkikulttuuria kohtaan ei ole niin selkeä, sillä monet maahanmuuttajista eivät osanneet kuvailla synnyinmaansa musiikkikulttuuria tai musiikin merkitystä kovin kattavasti. Haastattelemillani opettajilla on myös selkeä ajatus siitä, mitä on musiikkisuhde ja mikä sen rooli on musiikintunneilla. Musiikintunnit tukevat myös haastateltujen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden musiikkisuhdetta, paitsi oman synnyinmaansa musiikkikulttuuria kohtaan. Haastattelemieni musiikinopettajien mukaan musiikintunneilla kuitenkin opiskellaan musiikkia monipuolisesti ja -kulttuurisesti, vaikka oppilaiden omia kulttuuritaustoja ei nosteta erityisesti esille.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermusiikkisuhde
dc.titlePeruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106093595
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikkikulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright