Finnish companies’ views on gaining added value on their brand by offsetting transportation emissions
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ilmastonmuutoksen kiihtyessä on välttämätöntä, että sen vaikutuksia lieventäviä toimenpiteitä tehdään, sillä se on tällä hetkellä maapallon suurin uhka. Yritysten harjoittama vapaaehtoinen hiilikompensaatio voi toimia lyhyen aikavälin hillitsemisratkaisuna. Kuljetuspäästöjen kompensoinnin sisältämästä markkinointipotentiaalista ei ole juurikaan aiempaa kirjallisuutta, joten tämä tutkielma pyrkii paikkaamaan aukkoja tiedossa. Kompensaatioprojektityypin vaikutus yritysten ostopäätökseen on myös suhteellisen tuntematon aihe, johon tällä tutkielmalla pyritään saamaan lisätietoa. Tämä työ on tehty osittain yhteistyössä Wiima Logistics Oy:n kanssa, jolle työ toimii markkinatutkimuksena. Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten yritysten näkemyksiä kuljetuspäästöjen kompensoinnin brändille tai tuotteelle tuomasta lisäarvosta, esim. kompensaatiosta ilmaisevan sertifikaatin muodossa. Lisäksi yritysten näkemyksiä kompensaatioprojektityypin vaikutuksesta ostopäätökseen kartoitettiin. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä huhtikuussa 2021 ja siihen osallistui 60 yhteistyöyrityksen asiakasta ympäri Suomea. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset, jotka ovat asettaneet hiilineutraaliustavoitteen, ovat todennäköisemmin kompensoineet päästöjään kuin muut yritykset. Yleisesti ottaen yritykset näkivät hiilineutraalin kuljetuksen potentiaalisesti toimivan osana yrityksen toimintaa ja strategioita, ja että tätä ilmaiseva sertifikaatti toisi lisäarvoa niiden brändille tai tuotteelle. Myös kompensaatioprojektityypillä huomattiin olevan merkittävä vaikutus yritysten ostohalukkuuteen palvelun suhteen. Tutkimustulosten perusteella hiilineutraali kuljetus vetoaa eniten yrityksiin, jotka ovat asettaneet hiilineutraaliustavoitteen. Yrityksiin eniten vetoavat kompensaatioprojektityypit olivat tutkimuksen mukaan uusiutuvan energian rahoittaminen, sekä metsiin liittyvät projektit. Tutkimuksen tuloksena yhteistyöyritys sai tietoa asiakkaidensa tarpeista palvelua kohtaan, jota se voi hyödyntää kehittäessään tulevaisuuden strategioitaan.
...
As climate change, the greatest threat to the globe, progresses, it is crucial that urgent mitigation actions are taken. One short-term solution is companies participating in voluntary carbon offsetting. There exists little prior literature on the marketing potential embedded in compensating transportation emissions. This thesis aims, thus, to fills this gap in knowledge. The effect of compensation project types on the purchase decision is also relatively unknown but is investigated in this study. This thesis acts, in addition, as a market research for a case company, Wiima Logistics Oy.
The aim of this quantitative research was to explore Finnish companies’ views on gaining added value on their brand by offsetting transportation emissions, for instance if the companies are provided with a certificate indicating carbon neutral transportation, as well as the influence of offset project types on the purchase decision. An online survey was conducted in April 2021, in which 60 of the case company’s clients around Finland participated.
The results revealed that companies that have set carbon neutrality goal, had compensated emissions in the past more than companies without said goal. In general, companies saw that compensating transportation emissions could potentially be a part of their operations and strategies, and that a certificate would bring added value to their brand or product. The offset project type also heavily influences the willingness to pay for such services.
According to the conducted survey, carbon neutral transportation service appeals most to companies with set carbon neutrality goals. The most appealing offset project types were identified as investing in renewable energy and forestry-related projects. As a result of this study, the case company gained valuable information on their clients’ demand for carbon compensated transportation service, which can be utilized in future strategy development.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Where does the responsibility lie? : voluntary carbon offsetting in the aviation industry – the consumers’ perspective
Silfvenius, Pilvi (2024)Climate change poses a serious threat to societies as well as the natural environment. Currently there are suggestions to keep global warming below 1.5 degrees Celsius in order to avoid irreversible damage. Commercial ... -
Voluntary carbon offsets in the aviation industry : how environmental knowledge affects travellers willingness to pay : a systematic review
Cordes, Hannes (2020)Although the amount of emission per passenger seat kilometer in the aviation industry is constantly decreasing through technological advancements and improved operations, the industry cannot negate its vast increase in ... -
Factors influencing the willingness to pay for aviation voluntary carbon offsets : А literature review
Cordes, Hannes; Baumeister, Stefan; Käyrä, Minna (Varna University of Management, 2023)One measure to mitigate the carbon emissions created from air travel is voluntary carbon offsets (VCO). As a voluntary measure, the question of whether there is willingness to pay (WTP) for VCOs and due to what factors is ... -
How do Finnish tourism companies measure their carbon footprint and what can bedone to reduce it? : a case study of 10 companies
Mannonen, Lotta (2019)Tourism is one part of traveling, being traveling for pleasure, and it can better be defined as people staying at a destination, outside their ordinary environment for at least one night (Mason, 2015; Page & Connell, 2006), ... -
Perceptions of content marketing : case study on Finnish companies
Hänninen, Heli (2015)The discipline of marketing has gone through some major changes over the past couple of decades. The power is moving away from companies to consumers, who are playing a more significant role than ever before. Furthermore, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.