University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Finnish companies’ views on gaining added value on their brand by offsetting transportation emissions

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eloranta, Aleksi
Date
2021
Discipline
Yritysten ympäristöjohtaminenCorporate Environmental Management
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ilmastonmuutoksen kiihtyessä on välttämätöntä, että sen vaikutuksia lieventäviä toimenpiteitä tehdään, sillä se on tällä hetkellä maapallon suurin uhka. Yritysten harjoittama vapaaehtoinen hiilikompensaatio voi toimia lyhyen aikavälin hillitsemisratkaisuna. Kuljetuspäästöjen kompensoinnin sisältämästä markkinointipotentiaalista ei ole juurikaan aiempaa kirjallisuutta, joten tämä tutkielma pyrkii paikkaamaan aukkoja tiedossa. Kompensaatioprojektityypin vaikutus yritysten ostopäätökseen on myös suhteellisen tuntematon aihe, johon tällä tutkielmalla pyritään saamaan lisätietoa. Tämä työ on tehty osittain yhteistyössä Wiima Logistics Oy:n kanssa, jolle työ toimii markkinatutkimuksena. Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten yritysten näkemyksiä kuljetuspäästöjen kompensoinnin brändille tai tuotteelle tuomasta lisäarvosta, esim. kompensaatiosta ilmaisevan sertifikaatin muodossa. Lisäksi yritysten näkemyksiä kompensaatioprojektityypin vaikutuksesta ostopäätökseen kartoitettiin. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä huhtikuussa 2021 ja siihen osallistui 60 yhteistyöyrityksen asiakasta ympäri Suomea. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritykset, jotka ovat asettaneet hiilineutraaliustavoitteen, ovat todennäköisemmin kompensoineet päästöjään kuin muut yritykset. Yleisesti ottaen yritykset näkivät hiilineutraalin kuljetuksen potentiaalisesti toimivan osana yrityksen toimintaa ja strategioita, ja että tätä ilmaiseva sertifikaatti toisi lisäarvoa niiden brändille tai tuotteelle. Myös kompensaatioprojektityypillä huomattiin olevan merkittävä vaikutus yritysten ostohalukkuuteen palvelun suhteen. Tutkimustulosten perusteella hiilineutraali kuljetus vetoaa eniten yrityksiin, jotka ovat asettaneet hiilineutraaliustavoitteen. Yrityksiin eniten vetoavat kompensaatioprojektityypit olivat tutkimuksen mukaan uusiutuvan energian rahoittaminen, sekä metsiin liittyvät projektit. Tutkimuksen tuloksena yhteistyöyritys sai tietoa asiakkaidensa tarpeista palvelua kohtaan, jota se voi hyödyntää kehittäessään tulevaisuuden strategioitaan. ...
 
As climate change, the greatest threat to the globe, progresses, it is crucial that urgent mitigation actions are taken. One short-term solution is companies participating in voluntary carbon offsetting. There exists little prior literature on the marketing potential embedded in compensating transportation emissions. This thesis aims, thus, to fills this gap in knowledge. The effect of compensation project types on the purchase decision is also relatively unknown but is investigated in this study. This thesis acts, in addition, as a market research for a case company, Wiima Logistics Oy. The aim of this quantitative research was to explore Finnish companies’ views on gaining added value on their brand by offsetting transportation emissions, for instance if the companies are provided with a certificate indicating carbon neutral transportation, as well as the influence of offset project types on the purchase decision. An online survey was conducted in April 2021, in which 60 of the case company’s clients around Finland participated. The results revealed that companies that have set carbon neutrality goal, had compensated emissions in the past more than companies without said goal. In general, companies saw that compensating transportation emissions could potentially be a part of their operations and strategies, and that a certificate would bring added value to their brand or product. The offset project type also heavily influences the willingness to pay for such services. According to the conducted survey, carbon neutral transportation service appeals most to companies with set carbon neutrality goals. The most appealing offset project types were identified as investing in renewable energy and forestry-related projects. As a result of this study, the case company gained valuable information on their clients’ demand for carbon compensated transportation service, which can be utilized in future strategy development. ...
 
Keywords
voluntary carbon offset freight transport green marketing
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043478

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Voluntary carbon offsets in the aviation industry : how environmental knowledge affects travellers willingness to pay : a systematic review 

    Cordes, Hannes (2020)
    Although the amount of emission per passenger seat kilometer in the aviation industry is constantly decreasing through technological advancements and improved operations, the industry cannot negate its vast increase in ...
  • How do Finnish tourism companies measure their carbon footprint and what can bedone to reduce it? : a case study of 10 companies 

    Mannonen, Lotta (2019)
    Tourism is one part of traveling, being traveling for pleasure, and it can better be defined as people staying at a destination, outside their ordinary environment for at least one night (Mason, 2015; Page & Connell, 2006), ...
  • Marketing communication in Finnish industrial companies 

    Vuorio, Mikko (2010)
    Marketing communication has a significant role for profitable businesses in industrial markets, and its role is only expected to rise in the future. Especially, integrated marketing communication (IMC) and customer-oriented ...
  • Mobile marketing adoption by Finnish telecommunications companies in 2008-2018 

    Latto, Joel (2018)
    Mobile devices, mobile infrastructure and mobile services have developed in an increasing pace during 2000s and continue to do so in 2010s. With this progress, companies have started to adopt various mobile marketing ...
  • Growth marketing concept : case study on Finnish companies 

    Orzheshkovskaya, Daria (2019)
    The discipline of marketing has progressed from simple product selling into comprehensive approach of building long-term relationship with customers. Companies eligible for sustainable growth have shifted from product-oriented ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre