dc.contributor.advisor | Matilainen, Päivi | |
dc.contributor.author | Kauppi, Laura | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T06:21:07Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T06:21:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76175 | |
dc.description.abstract | Työssäni tarkastelen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita sosiaalityöllä on toteuttaa lapsen etua, kun vanhempi pyrkii vieraannuttamaan lasta toisesta vanhemmastaan. Pyrin löytämään lähdekirjallisuuden avulla vastauksia siihen, miten vieraannuttaminen ilmenee sosiaalityössä ja millaisia haasteita sosiaalityössä kohdataan, kun vieraannuttamiseen puuttumisessa pyritään huolehtimaan lapsen edusta. Tarkastelen aihetta lapselle tärkeiden kiintymyssuhteiden ja sitä kautta lapsen edun näkökulmasta. Lapsi tarvitsee pysyviä ja pitkäaikaisia kiintymyssuhteita, jotta hänellä on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä mahdollisimman tasapainoiseksi ihmiseksi. Vieraannuttaminen rikkoo näitä kiintymyssuhteita tai tekee niistä vähintään epävarmoja.
Keräämäni aineisto koostuu yhteiskuntatieteiden, psykologian ja oikeustieteiden tutkimuksista. Päälähteinäni olen käyttänyt yhtä vieraannuttamista käsittelevää tutkimusta, kahta väitöskirjaa, kahta pro gradu -tutkielmaa sekä yhtä tieteellistä artikkelia. Suomessa tutkimusta vieraannuttamisesta on tehty varsin vähän.
Tutkimukset antavat vahvasti viitettä siitä, että tämänhetkinen koulutus ja osaamisen taso ei anna riittävää kompetenssia vastata vieraannuttamiseen liittyviin haasteisiin. Sosiaalityöntekijät kokevat osaamisessaan puutteita ja asiakkaat eivät koe tulevansa tarpeinensa kohdatuksi. Perheitä ohjataan perheoikeudelliseen yksikköön ja sosiaalitoimen rooli jää ohueksi. Lisäksi moniammatilliselle yhteistyölle ja uusille käytänteille koetaan olevan tarvetta. Lapsen edun toteuttamisessa osaaminen lapsen kuulemistyössä nousi vahvaan rooliin. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Lapsen vieraannuttaminen : sosiaalityön mahdollisuudet ja haasteet toteuttaa lapsen etua | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106033405 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | kiintymyssuhdeteoria | |
dc.subject.yso | vieraannuttaminen | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | lapsen etu | |
dc.subject.yso | sosiaalityö | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |