Lapsiköyhyys hyvinvointivaltioissa : tutkimuskatsaus lasten näkökulmasta
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, mitä lapsuudessa eletty aineellinen köyhyys merkitsee lasten arjessa hyvinvointivaltioissa. Tutkimuksen painopiste oli lasten omissa kokemuksissa heidän jokapäiväisessä elämässään. Tutkimuksessa on selvitetty sitä, miten lapsi kokee aineellista köyhyyttä ja mitä seuraamuksia ja haasteita aineellinen köyhyys tuo lapsen elämään sekä missä elämän osa-alueissa aineellinen köyhyys näkyy. Tutkimus koostuu 16 lähteestä, ja se on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineiston muodostavat aiemmat tutkimukset lasten köyhyyskokemuksista. Suomalaisia tutkimuksia lasten kokemuksista on varsin niukasti, joten suurin osa aineistosta koostuu kansainvälisistä tutkimuksista. Tutkimustulosten käsittelyssä käytettiin menetelmänä teemoittelua.
Tutkimustulokset osoittivat, että lapset kokivat aineellista köyhyyttä enimmäkseen omien kulutusmahdollisuuksiensa kautta. Kulutusmahdollisuudet olivat kuitenkin yhteydessä moniin lapsen elämän osa-alueisiin. Aineellisen köyhyyden kokemus näkyi niin lasten psyykkisessä kuin fyysisessä hyvinvoinnissa ollen läsnä lasten arjessa. Lasten iällä oli selvä sidonnaisuus lasten kokemuksiin, sillä mitä vanhempi lapsi, sitä merkittävämmin hän koki aineellisen köyhyyden omassa arjessaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että lapsia haastattelemalla saa konkreettista tietoa heidän arjestaan arjesta köyhyyden keskellä ja näin esille nousevat ne epäkohdat joita lapset joutuvat kokemaan. Lasten kokemusten tutkimusta on vielä aika vähän ja sitä tulisi lisätä, jotta lasten äänet tulisivat kuuluviin. Lasten köyhyyden poistamisen tulisi olla jokaisen yhteiskunnan tärkein tehtävä. Jokaisella lapsella tulisi olla mahdollisuus tasavertaiseen lapsuuteen ikäistensä keskuudessa. Lapsille tulisi tarjota mahdollisuus lapsuuteen, jossa saa turvallisesti leikkiä, oppia ja kehittyä eri elämän osa-alueilla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4159]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koronapandemia on johtanut monien vanhempien ylikuormittumiseen – uupuneiden vanhempien kriisi on myös lasten kriisi
Sorkkila, Matilda (Toinen Aatos Oy, 2022)Koronapandemia on lisännyt vanhempien uupumusta. Varsinkin jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olleet vanhemmat ovat olleet erityisen suuressa vaarassa uupua. Uupumuksen on osoitettu lisäävän vanhempien päihteiden käyttöä, ... -
Ekaluokkalaisten aamut ja iltapäivät lasten kokemina
Koret, Hilkka (2005) -
Pienen lapsen arjen rakentuminen työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta
Turunen, Maija (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta pienten lasten arkea. Lapsen arjen tiedetään olevan sidoksissa muun perheen arkeen (ks. Repo 2009) sekä lapsen kasvuympäristöön (ks. ... -
Metsä lasten paikkana : 4-7-vuotiaiden lasten keskusteluja metsän merkityksistä
Naskali, Maiju (2019)Tämä tutkimus tarkastelee 4-7-vuotiaiden lasten ja metsäympäristön välisiä merkityssuhteita. Tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönä lapset kokevat metsän. Kyseessä on tapaustutkimus, jonka aineisto ... -
Lapsiperheiden hyvinvointi koronapandemian aikana: Osaraportti 2: Noin viisivuotiaiden hoito- ja varhaiskasvatusjärjestelyt
Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Saranko, Lotta (2021)Tämä osaraportti esittelee Jyväskylän yliopiston yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselytutkimuksen perusteella noin viisivuotiaiden ...