Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJantunen, Jarmo
dc.contributor.authorBoman, Ronja
dc.date.accessioned2021-05-30T14:38:13Z
dc.date.available2021-05-30T14:38:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76054
dc.description.abstractSyksyllä 2020 Posti uudisti viestintätapaansa aiempaa epävirallisemmaksi ja tuttavallisemmaksi. Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen sitä, millaisia yleiskielestä poikkeavia kielimuotoja Postin uudessa viestinnässä esiintyy, miten Twitterin käyttäjät kommentoivat näitä kielimuotoja ja millaisia diskursseja näiden kommenttien pohjalta siten rakentuu. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysin lisäksi systeemis-funktionaalinen kielioppi. Tarkastelen myös kielen eri muotoja ja oikeakielisyyden käsitteistöä osana diskurssien rakentumista. Tutkimukseni tavoitteena on muodostaa mahdollisimman selkeä käsitys siitä, millaisen vastaanoton Postin uusi viestintätyyli on Twitterissä saanut ja mistä elementeistä tämän tulkinta voidaan rakentaa. Pyrin saamaan selville, mihin asioihin kielenkäyttäjät kiinnittävät huomiota ja miten he sanallistavat näitä havaintojaan. Kiinnostavaa oli, että mielipiteet oikeasta ja väärästä kielestä, kielen eri varianttien rooleista kieliyhteisössä ja kielenhuollosta osana kieliyhteisön toimintaa nousivat toistuvasti esille aineistossa, vaikka Postin toimintaan nämä eivät vaikuta. Kieli sosiaalisena toimintana ja kontekstisidonnaisuus kulkevatkin mukana tutkimuksen kaikissa vaiheissa. Tutkimuksen aineisto koostui syyskuussa 2020 Twitterissä käydystä keskusteluketjusta sekä Postin nettisivuilta poimituista näytteistä. Jälkimmäistä on käytetty esittelemään laajemmin kielen ilmiöitä ja edellinen puolestaan toimii aineistona diskurssinanalyysille. Twiiteistä koostuvassa aineistossa on mukana sekä Postin edustajien että Twitterin muiden käyttäjien kirjoittamia viestejä. Aineiston pohjalta olen rajannut ja nimennyt kolme diskurssia, jotka ovat nimeltään murrediskurssi, yritysviestinnän diskurssi ja asiallisuusdiskurssi. Vaikka olen rajannut diskurssit näihin kolmeen, tuon tutkimuksessani esille niiden keskinäisen limittymisen toisiinsa, sillä yksikään mainituista diskursseista ei ole tarkkarajainen tai muiden diskurssien läsnäoloa poissulkeva.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Onko tämä joku Antti Holman uusi performanssi?" : diskurssianalyysi Postin viestintää koskevista twiiteistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105303299
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysopuhekieli
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoyleiskieli
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot