Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorKivilompolo, Lassi
dc.date.accessioned2021-05-05T06:34:32Z
dc.date.available2021-05-05T06:34:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75301
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia lisääkö liikuntasovellus-interventio 6. luokkalaisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä, liikuntamotivaatiota, fyysistä aktiivisuutta ja fyysistä toimintakykyä. Tutkimuksen kohdejoukko koostui lohjalaisen peruskoulun 6. luokan oppilaista (n=55), kolmelta rinnakkaisluokalta. Aineiston kerääminen tapahtui kahdessa osassa. Molempiin osiin kuuluivat sekä kyselyyn vastaaminen, että Move! -mittaukset. Interventio toteutettiin Epsteinin (1989) TARGET-mallin mukaisesti. Oppilaiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin WHO:n koululaiskyselyllä. Koululiikuntamotivaatiota tutkittiin The Revised Perveiced Locus of Causality in Physical Education scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista tarkasteltiin Haerensin ym. (2015) koululiikuntaan sovelletun Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration Scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Oppilaiden fyysistä toimintakykyä mitattiin Move! -mittausten kolmella osiolla: 20-metrin viivajuoksulla, istumaannousuilla ja etunojapunnerruksilla. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Interventiolla oli vaikuttavuutta oppilaiden kokemaan amotivaatioon, pakotettuun säätelyyn sekä fyysiseen toimintakykyyn: istumaannousuihin ja etunojapunnerruksiin. Liikuntasovelluksia hyödyntävä interventio voi lisätä oppilaiden liikuntamotivaatiota ja fyysistä toimintakykyä.fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikuntasovellus
dc.subject.othertarget-malli
dc.titleMotivaatioilmaston muokkaamisella ja liikuntasovelluksilla lisää motivaatiota liikuntaan ja kehitystä fyysiseen toimintakykyyn
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105052615
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysomotivaatioilmasto
dc.subject.ysofyysinen toimintakyky
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright