dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Kivilompolo, Lassi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T06:34:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T06:34:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75301 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia lisääkö liikuntasovellus-interventio 6. luokkalaisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä, liikuntamotivaatiota, fyysistä aktiivisuutta ja fyysistä toimintakykyä. Tutkimuksen kohdejoukko koostui lohjalaisen peruskoulun 6. luokan oppilaista (n=55), kolmelta rinnakkaisluokalta. Aineiston kerääminen tapahtui kahdessa osassa. Molempiin osiin kuuluivat sekä kyselyyn vastaaminen, että Move! -mittaukset. Interventio toteutettiin Epsteinin (1989) TARGET-mallin mukaisesti. Oppilaiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin WHO:n koululaiskyselyllä. Koululiikuntamotivaatiota tutkittiin The Revised Perveiced Locus of Causality in Physical Education scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista tarkasteltiin Haerensin ym. (2015) koululiikuntaan sovelletun Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration Scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Oppilaiden fyysistä toimintakykyä mitattiin Move! -mittausten kolmella osiolla: 20-metrin viivajuoksulla, istumaannousuilla ja etunojapunnerruksilla. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena.
Interventiolla oli vaikuttavuutta oppilaiden kokemaan amotivaatioon, pakotettuun säätelyyn sekä fyysiseen toimintakykyyn: istumaannousuihin ja etunojapunnerruksiin. Liikuntasovelluksia hyödyntävä interventio voi lisätä oppilaiden liikuntamotivaatiota ja fyysistä toimintakykyä. | fi |
dc.format.extent | 104 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntasovellus | |
dc.subject.other | target-malli | |
dc.title | Motivaatioilmaston muokkaamisella ja liikuntasovelluksilla lisää motivaatiota liikuntaan ja kehitystä fyysiseen toimintakykyyn | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105052615 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | motivaatioilmasto | |
dc.subject.yso | fyysinen toimintakyky | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |