Show simple item record

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorKivilompolo, Lassi
dc.date.accessioned2021-05-05T06:34:32Z
dc.date.available2021-05-05T06:34:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75301
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia lisääkö liikuntasovellus-interventio 6. luokkalaisten oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä, liikuntamotivaatiota, fyysistä aktiivisuutta ja fyysistä toimintakykyä. Tutkimuksen kohdejoukko koostui lohjalaisen peruskoulun 6. luokan oppilaista (n=55), kolmelta rinnakkaisluokalta. Aineiston kerääminen tapahtui kahdessa osassa. Molempiin osiin kuuluivat sekä kyselyyn vastaaminen, että Move! -mittaukset. Interventio toteutettiin Epsteinin (1989) TARGET-mallin mukaisesti. Oppilaiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin WHO:n koululaiskyselyllä. Koululiikuntamotivaatiota tutkittiin The Revised Perveiced Locus of Causality in Physical Education scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Psykologisten perustarpeiden tyydyttymistä ja tukahduttamista tarkasteltiin Haerensin ym. (2015) koululiikuntaan sovelletun Adapted Basic Psychological Needs Satisfaction and Frustration Scale -mittarin suomenkielisellä versiolla. Oppilaiden fyysistä toimintakykyä mitattiin Move! -mittausten kolmella osiolla: 20-metrin viivajuoksulla, istumaannousuilla ja etunojapunnerruksilla. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Interventiolla oli vaikuttavuutta oppilaiden kokemaan amotivaatioon, pakotettuun säätelyyn sekä fyysiseen toimintakykyyn: istumaannousuihin ja etunojapunnerruksiin. Liikuntasovelluksia hyödyntävä interventio voi lisätä oppilaiden liikuntamotivaatiota ja fyysistä toimintakykyä.fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikuntasovellus
dc.subject.othertarget-malli
dc.titleMotivaatioilmaston muokkaamisella ja liikuntasovelluksilla lisää motivaatiota liikuntaan ja kehitystä fyysiseen toimintakykyyn
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105052615
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysomotivaatioilmasto
dc.subject.ysofyysinen toimintakyky
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright