Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorLehtinen, Ville
dc.date.accessioned2021-03-31T06:35:19Z
dc.date.available2021-03-31T06:35:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74909
dc.description.abstractPro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisessa oppimisympäristössä nuori motivoituu liikkumaan. Tutkimustehtävänä oli selvittää mitkä asiat nuori kokee ympäristössään keskeisinä tekijöinä, jotta hän haluaa liikkua? Tutkimuksen tuli hyödyttää liikunnanopettajia ajattelemaan oppimisympäristöjä oppilaan näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui kahdeksannelta ja yhdeksänneltä luokalta yhteensä kahdeksan yläkoululaista, joista neljä oli poikaa ja neljä tyttöä. Tutkimushenkilöiltä vaadittiin vaihtelevaa peruskoulun liikunnan arvosanaa. Kyseessä oli laadullinen monimenetelmätutkimus, joka sisälsi sekä kyselylomakkeen että ryhmähaastattelun. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tuloksia analysointiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön näkökulmasta. Tutkimus aloitettiin syksyllä 2020. Tutkimustulokset osoittivat, että kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisia nuoria motivoi liikuntaympäristö, jossa on hyvä ja suvaitseva ilmapiiri. Liikuntaympäristön tuli sisältää erilaisia liikkumisen mahdollisuuksia sekä tarjota mahdollisuuden rauhoittua. Nuoria motivoi lisäksi siisti ja puhdas liikuntaympäristö, jonka tulisi sijaita sekä rakennetuissa että luonnollisissa rakentamattomissa ympäristöissä. Etenkin monipuolisuus oli nuorille keskeinen liikkumaan motivoiva tekijä. Tutkimus vahvisti oletusta siitä, kuinka keskeisessä asemassa ympäristö toimii nuorille motivaation luojana. Tutkielmassa tuli esille nuorten kokevan liikuntaympäristön laajana kokonaisuutena, joka ei muodostu vain fyysisistä tekijöistä. Nuoret kaipasivat vaihtelua liikuntaympäristöönsä, jossa jokaisella olisi mahdollisuus oppia, harrastaa sekä tulla ryhmässä hyväksytyksi. Odotusarvoltaan uusia käytännönläheisiä ideoita syntyi nuorilta vähän. Nuoret eivät toisaalta ideoineet mitään perusopetuksen opetussuunnitelman tai perusopetuslain vastaista. Johtopäätöksenä voi todeta, että liikunnanopettajan on teoriassa mahdollista toteuttaa kaikki esiin nousseet nuoria liikkumaan motivoivat tekijät.fi
dc.description.abstractThe aim for this Master´s thesis was to study what kind of environment motivates the young to physical exercise. The research task was to find out what environmental elements the young experiences important to exercise? The research should benefit the physical education teachers to understand the environment as a student point of view. 8 upper comprehensive school students from eight and ninth grade participated in the research. The student group consisted of 4 boys and 4 girls. The chosen method was qualitative mixed methods research. The research included a questionnaire and a group interview. The approach for the analysis was carried out by theory-guided approach. The results were analysed from physical, psychological and social environment standpoint. The participants had to have varying comprehensive school physical education grade. The research started in autumn 2020. The results showed that the physical education environment motivated the students from eight and ninth grade, especially when it came to a good and tolerant atmosphere, a chance to calm down, a variety of possibilities to exercise and located in neat and clean facilities. The students concluded that the physical education environment should be located both in built environments and natural unbuilt environments. Especially, versatility was the main factor to motivate students to physical exercise. The research confirmed that the environment has essential role as a motivator for students. In addition, the research pointed out that the students experienced the physical education environment as a wider array of factors, which do not only consist of physical components. The students missed versatility in different physical environments, where everyone had a chance to learn, exercise and be accepted as a member of group. Contrary to the hypothesis, only a very few practical ideas were suggested by the students. On the other hand, the students did not generate any ideas that cannot be executed by the national core curriculum for basic education or the basic education act. As a conclusion, the research showed that all the factors that motivated the students to exercise are in theory possible for the physical education teacher to fulfill.en
dc.format.extent48
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikuntamotivaatio
dc.subject.otherliikunta-aktiivisuus
dc.titleNuorta liikkumaan motivoiva oppimisympäristö
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103312241
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoyläkoululaiset
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot